<< terug naar het overzicht

Eten en gegeten worden

Tijdens deze les gaan we in op de voedselketen. We hebben het met de leerlingen over wat verschillende diersoorten eten,  voorzien de boerderijdieren van eten en drinken en we hebben het over het voedsel en producten dat de dieren ons mensen geven. Door middel van een Smulpaap-speurtocht komen de leerlingen erachter welk dieet de verschillende dieren hebben. Aan de hand van verschillende spellen en opdrachten leren de kinderen op speelse wijze de basis van ecosystemen en biodiversiteit.

Doel

Doelstelling 1:De leerlingen weten in de basis wat (boerderij)dieren eten, dat verschillende dieren verschillende behoeften hebben en wat dieren de mens aan producten kunnen leveren. Ze hebben geleerd over de voedselkringloop en kennis gemaakt met het (belang van) het ecosysteem.

Doelstelling 2:De leerlingen kunnen onderscheid maken tussen herbi-, omni- en carnivoren (in kindertaal: planten-, alles- en vleeseters), begrijpen dat alle organismen elkaar nodig hebben om voort te bestaan en worden gemotiveerd in het bewust worden van hun eigen aandeel in voedselconsumptie.

Doelstelling 3:  De leerlingen zijn bewust van wat het is wat ze zelf eten, waar dit vandaan komt en wat dieren eten. De achterliggende doelstelling is dat de leerlingen, door op deze jonge leeftijd hier kennis over op te doen, ze uiteindelijk weloverwogen keuzes maken ten aanzien van voedselconsumptie, natuur- en biodiversiteits-behoud en dierenwelzijn.

Tijdsinvestering

2 uur (inclusief 0,5 uur pauze) + reistijd

Verdere benodigdheden

De klas wordt in 5 groepjes opgesplitst. Het wordt op prijs gesteld als de klassendocent van te voren groepjes heeft gevormd (dynamiek, niveau, maatjes etc) met bijbehorende/toegewezen volwassene. Per groepje maximaal 1 begeleider (inclusief klassendocent).

Graag actieve en goed Nederlands sprekende begeleiding, om de leer-beleving voor de leerlingen zo groot mogelijk te maken

Graag adequate en goed Nederlands sprekende begeleiders, om de leer-beleving voor de leerlingen zo groot mogelijk te maken.

Opmerkingen

Inschrijven tot uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de les !

Inhoud

Lesverloop:

  • Smulpaap-speurtocht, door de boerderij, over het erf en langs de weide
  • Korte pauze met hapje en drankje (zelf mee brengen)
  • Circuit; in groepjes rouleren langs verschillende activiteiten:
    • Ren je rot spel
    • Voedselketen mobiel maken
    • Boerderij-alfabet (werkblad)
    • Voedselketen quiz (werkblad)
    • Dieren eten geven
  • Afsluiting van de les
Leverancier
Stadsboerderij Zimmerhoeve
Type
Boerderijlessen
Thema
dieren, natuur, planten, voeding
Niveau
groep 3, groep 4
Periode
Hele jaar
Plaats
Stadsboerderij Zimmerhoeve, Schimmelstraat 44, 1053 TH Amsterdam
Uitvoering door
Educatief medewerker van Stadsboerderij Zimmerhoeve + groepsleerkacht
Kosten
Geen kosten (onderdeel van het basisprogramma NME van de Gemeente Amsterdam)
Kerndoelen
Kerndoel 34: Gezondheid
Kerndoel 35: Redzaam gedrag
Kerndoel 39: Milieu