Afval bestaat niet! - op school
Afval bestaat niet! Waarom zou dat zijn? Veel materialen en spullen kunnen we opnieuw gebruiken om nieuwe dingen mee te maken. Zo hoeven er niet steeds nieuwe grondstoffen uit de grond gehaald te worden en raken deze minder snel op. Afval is dus eigenlijk grondstof. Op welke manieren kunnen we afval opnieuw gebruiken? Tijdens deze les hebben we een gesprek over afval en recycling, bekijken een filmpje, en doen opdrachten in kleine groepen, die we als afsluiting aan elkaar presenteren.
Bij deze les verwachten wij van de groepsleerkracht een actieve houding in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les.
Doel
Groep 5:
De leerlingen:
• Weten dat afval grondstof is
• Weten hoe afval wordt gescheiden en waarom dat zo belangrijk is
• Weten hoe ze zelf afval kunnen voorkomen en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat materialen gerecycled kunnen worden
Groep 8:
De leerlingen:
• Weten dat afval ook grondstof kan zijn
• Begrijpen het principe van de ladder van Lansink en de afval-kringloop
• Kunnen de samenstelling van verschillende soorten afval onderzoeken en bedenken hoe de diverse materialen weer tot grondstof gemaakt kan worden
Tijdsinvestering
1,5 uur
Opmerkingen
Mocht u deze themales voor een andere (leeftijds)groep willen reserveren, dan is dit ook mogelijk. Geeft u dit dan aan bij uw reservering in het veld opmerkingen.