<< terug naar het overzicht

Het mysterie van Mevrouw de Uil - Nieuw-West - Zuid - Noord

Leerlingen leren omtrent verschillende uilen en roofvogels aan de hand van afbeeldingen, skeletten en preparaten (opgezette vogels). Deze materialen zijn in eigendom van het NME en op de locaties aanwezig. Er zullen tijdens de lessen geen levende vogels aanwezig zijn. De valkenier vertelt over de onderscheidende kenmerken van de diverse vogels, zodat leerlingen kennis opdoen over de uiterlijke kenmerken en eigenschappen. De leerling en de valkenier gaan samen in gesprek over de plek van de roofvogels in het ecosysteem en hun rol in het natuurlijk evenwicht in Nederland. Daarnaast zal aan de hand van het uitpluizen van braakballen het onderdeel voeding en vertering aan de orde komen.

Doel

  • Leerlingen verwerven kennis over uiterlijk en leefwijze van roofvogels en uilen

  • Leerlingen kunnen roofvogels classificeren op uiterlijke kenmerken, levenswijze en methode van jacht.

  •  Leerlingen ontdekken zelf hoe de spijsvertering bij vogels werkt, aan de hand van het uitpluizen van braakballen. Dit leidt tot verwondering

Tijdsinvestering

1 uur + reistijd

Verdere benodigdheden

Het is noodzakelijk om per 7 leerlingen één begeleider te regelen.

Opmerkingen

Inschrijven tot uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de les !
- Wij verwachten van de groepsleerkracht een actieve houding in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les.

Adresgegevens locaties:
- Aemstel Schooltuin, Kalfjeslaan 28, 1083 AA Amsterdam
- Osdorp Schooltuin, Troelstralaan 1, 1067 MV Amsterdam
- Schaap Schooltuin, Heggerankweg 87, 1032 JC Amsterdam

Leverancier
Birdlive
Type
Lessen op natuurlocatie
Thema
dieren, natuur, planten
Niveau
groep 4, groep 5
Periode
Oktober t/m maart
Plaats
Op één van de 3 schooltuinen waar deze les aangeboden wordt.
Uitvoering door
Valkenier van Birdlive
Kosten
Geen kosten (onderdeel van het basisprogramma NME van de Gemeente Amsterdam)
Kerndoelen
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 41: Bouw van organismen
Kerndoel 47: Ruimtelijke inrichting