<< terug naar het overzicht

Herfst / winter wandeling - In de schoolomgeving

Elk seizoen valt er iets anders te beleven, te zien, te ruiken en te vinden. Tijdens de herfst/winter wandeling gaan we op ontdekkingstocht  in de natuur rondom de  school op zoek naar kenmerken van de herfst, zoals herfstbladeren, zaden en paddenstoelen. De educatief medewerker daagt de leerlingen uit om al hun zintuigen te gebruiken.
Bij deze les verzorgt de educatief medewerker de introductie van de les in de school. Daarna gaat de groep, samen met de educatief medewerker, groepsleerkracht en begeleiders, op onderzoek in de omgeving van de school. Hierbij verwachten wij van de groepsleerkracht een actieve houding in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les.         

Doel

De leerlingen;
•    Kunnen drie kenmerken van de herfst/winter benoemen die ze tijdens de wandeling tegenkomen.
•    Verzamelen verschillende natuurlijke materialen die een relatie hebben met het seizoen.
•    Ontdekken hun relatie met de natuur in hun buurt en verdiepen deze.

Tijdsinvestering

1,5 uur. De natuurtocht duurt ongeveer 60 minuten.

Verdere benodigdheden

Het is noodzakelijk om per 5 leerlingen één begeleider te regelen.

Opmerkingen

Inschrijven tot uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de les !

In de ochtend is het mogelijk twee lessen te reserveren. Wanneer uw school een ochtendles reserveert, wordt de andere ochtendles vastgehouden voor uw school in verband met reistijd van de educatief medewerker. Wij verzoeken u daarom dringend om indien mogelijk ook de tweede ochtendles te reserveren voor een andere groep van uw school. Mocht u voor één groep (of een oneven aantal groepen) willen reserveren dan verzoeken wij u indien mogelijk te kiezen voor een middagles.

Leverancier
Stichting Ecokids
Type
Lessen in de schoolomgeving
Thema
biodiversiteit, landschap, natuur, seizoenen
Niveau
groep 1, groep 2
Periode
Oktober t/m maart
Plaats
In de schoolomgeving
Uitvoering door
Educatief medewerker + groepsleerkracht
Kosten
Geen kosten (onderdeel van het basisprogramma NME van de Gemeente Amsterdam)
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 41: Bouw van organismen
Kerndoel 46: Dagritme en seizoenen