Poep onder de Loep!
Voorafgaand aan de les krijgt de klas een brief van een verstrooide professor. De professor wilt graag weten hoe planten groeien, wat een ecosysteem is en waarom het belangrijk is om afval te scheiden. Jammer genoeg is de professor al zijn onderzoeksresultaten kwijt en heeft hij de hulp van de kinderen nodig.
In deze les leren de kinderen over plantengroei. We gaan klassikaal aan de slag om het belang van afval scheiden en recyclen aan te tonen. In groepjes gaan de kinderen onderzoekend leren tijdens proefjes over de magie van dierenpoep en de superkrachten van insecten (mest en compost).
Doel
Doelstelling 1:moeten weten: De leerlingen weten het belang van afval scheiden, de basis van de voedselkringloop en het ecosysteem, de relatie tussen dieren en hun voeding en mest en compost en de kracht hier van.
Doelstelling 2:kunnen: De leerlingen kunnen, onder begeleiding van een volwassenen onderzoekend leren en proefjes doen.
Doelstelling 3: gewenste houding: De leerlingen zijn bewust van (hun aandeel in) de consumptiemaatschappij. De achterliggende doelstelling is dat de leerlingen, door op deze jonge leeftijd hier kennis over op te doen, ze uiteindelijk weloverwogen keuzes maken ten aanzien van voedselconsuptie, natuur- en biodiversiteit-behoud en dierenwelzijn
Tijdsinvestering
2 uur (inclusief 0,5 uur pauze) + reistijd
Verdere benodigdheden
De klas wordt in 5 groepjes opgesplitst. Het wordt op prijs gesteld als de klassendocent van te voren groepjes heeft gevormd (dynamiek, niveau, maatjes etc) met bijbehorende/toegewezen volwassene. Per groepje maximaal 1 begeleider (inclusief klassendocent).
Graag actieve en goed Nederlands sprekende begeleiding, om de leer-beleving voor de leerlingen zo groot mogelijk te maken.
Opmerkingen
Inschrijven tot uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de les !
Inhoud
Lesverloop: