Zintuigen in je eigen paradijs
In de Tuin van Jan gaan we luisteren, kijken, ruiken en voelen. De Tuin van Jan is een 'fluistertuin'. Ssst, wat hoor je allemaal als het stil is? Weet jij hoe water klinkt? Of een merel? Ruikt de pindakaasboom echt naar pindakaas? Yummie! Voel je de ribbels van dit beukenblaadje? Welke kleur heeft een klaproos en wat ruikt daar naar zeep? De kinderen leren al hun zintuigen te gebruiken in de natuur. Bij iedere bijzondere plant of bloem horen zij een verhaal van koning Cyrus. Hoe klimt de klimop in de boom? Waarom is de lindenboom zo lief en waarom prikt de hulst ?
De tuinles wordt voorafgegaan door een voorbereidende les op school waarin een verhaal over de paradijstuin van koning Cyrus wordt voorgelezen. Dit sprookjesachtige verhaal vormt de leidraad van de les in de tuin want de Tuin van Jan lijkt op de tuin van de oude koning Cyrus.
Het doel is om bezieling te geven aan de groene omgeving. De liefde van koning Cyrus voor de natuur werkt aanstekelijk. Door de verschillende structuren van een blad te voelen, de bladeren en bloemen te ruiken en door goed te kijken ervaren de leerlingen dat alle planten uniek zijn en verschillend. Door te luisteren (wind, vogels, bijen, muziek, etc.) worden ze zich bewust van hun omgeving en voelen ze zich een onderdeel van de magische wereld van koning Cyrus.
Wij verwachten van de groepsleerkracht een actieve houding in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les.
Doel
Tijdsinvestering
1,5 uur + reistijd
Verdere benodigdheden
Zorg voor voldoende begeleiding, naast de groepsleerkracht graag per 5 leerlingen één begeleider.
Opmerkingen
Op school dient een voorbereidende les gegeven te worden, waarbij het verhaal van Koning Cyrus voorgelezen wordt en de leerlingen kleuren een kleurplaat van bloemen in.