Bewustwording luchtkwaliteit onderzoekproject
Lucht is van levensbelang! Ga als echte wetenschapper op onderzoek uit en leer meer over lucht en luchtkwaliteit. Het project bestaat uit 3 lessen onderzoekend leren, waarin we leren over leren over lucht(kwaliteit) en hoe ja als onderzoeker een goede onderzoeksvraag maakt. Dan aan de slag met je eigen onderzoek! Tot slot presenteer je de resultaten aan de klas.
Video-impressie van de lessen op: https://youtu.be/A3N_wWcwaFY
Inhoud:
Les 1: Wat is lucht eigenlijk en wat is luchtkwaliteit? Dit zoeken we uit. Ook leer je hoe je zelf kunt bijdragen aan schone lucht. Je leert wat een goede onderzoeksvraag is en oefent hiermee. Tot slot bedenk je met je groepje je eigen onderzoeksvraag over lucht(kwaliteit).
Les 2: Met je groepje werk je je eigen onderzoeksvraag uit tot een echt onderzoeksplan. Dit onderzoek gaan we ook echt uitvoeren in en rondom de school. De metingen worden nauwkeurig vastgelegd.
Tussen les 2 en 3 werken de leerlingen met de groepsleerkracht aan de presentatie.
Les 3: Het onderzoek wordt vertaald naar een mooie (poster)presentatie die je voor de klas geeft.
Doel:
Kinderen worden zich bewust van het belang van schone lucht en leren hoe zij hier zelf aan kunnen bijdragen. Zij leren hun eigen onderzoeksplan te maken én uit te voeren als echte wetenschappers.
Tijdsinvestering:
Per gastles 90 minuten. Tussen de 2e en de 3e les: tijd om aan de presentatie te werken.
Verdere benodigdheden:
Digibord nodig voor les 1 en 3
Een leskist met werkbladen en onderzoeksmaterialen. Deze worden meegenomen door het CNME.
Opmerkingen:
Na uw reservering neemt een medewerker van het CNME contact met u op om concrete data van de afzonderlijke lessen vast te leggen.
Duurzame ontwikkelingsdoelen
21e eeuwse vaardigheden:
Communiceren, Samenwerken, Probleemoplossend vermogen, Kritisch denken, Creatief denken, Probleem oplossen, Ict-basisvaardigheden