De voedselkringloop en de circulaire stad - De Ceuvel - Noord
Met de kinderen gaan we, aan de hand van ons aquaponics systeem, kijken naar de natuurlijke voedselkringloop (productie, consumptie en afval). Het aquaponics systeem bestaat uit een groentekas en een aquarium. Het water van de vissen, stroomt naar de groentes die dit reinigen en hier voeding uit halen waarna het vervolgens weer schone water teruggaat naar de vissen. Dit betekent dat je haast geen extra stoffen, zoals kunstmest, hoeft toe te voegen. Tijdens de workshop testen we het water van de vissen en bedenken we hoe we dit systeem ook in de directe omgeving kunnen plaatsen.
Aangezien er op de duurzame broedplaats De Ceuvel natuurlijk nog veel meer te zien is, gaan we ook met een speurtocht over het terrein. Hier ontdekken de leerlingen nog veel meer duurzaamheidstechnieken die wij op ons terrein geplaatst hebben.
Wij verwachten van de groepsleerkracht een actieve houding in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les, zeker waar het gaat om het begeleiden van de speurtocht.
Doel
Doelstelling 2 De kinderen snappen de principes van een gesloten systeem, hergebruik van nutriënten, minimaliseren van afval en reststromen en weten zo wat de relatie is van de voedselkringloop met duurzaamheid.
Doelstelling 3 De kinderen vormen een mening over de duurzaamheid van de voedselkringloop en spreken hun eigen intentie uit voor toekomstig gedrag.
Tijdsinvestering
1.45 uur + reistijd
Verdere benodigdheden
Het is noodzakelijk om per 10 leerlingen één begeleider te regelen.
Opmerkingen
max. 2 groepen per dag
Van tevoren kunnen in de klas de begrippen ‘recyclen’, ‘upcyclen’ en ‘circulaire economie’ besproken worden. Voor de verwerking van de les kunnen in de klas recyclebakken geplaatst worden en met het afval een creatieve les geven worden waarin de leerlingen iets nieuws gaan maken van het afval (upcyclen).