<< terug naar het overzicht

Het oerdier en het boerdier - KiBoe

Na een korte vrije verkenning van de kinderboerderij stelt de boer de klas de vraag: zijn de dieren gelukkig op de kinderboerderij en heb jij ideeën hoe het nog beter kan? In groepjes van vijf gaan de leerlingen met hun begeleider langs de dieren. Ze luisteren naar verhalen over het oerdier: hoe boerderijdieren eruitzagen en leefden voordat ze gedomesticeerd werden. Ze vergelijken dit ter plekke met het boerdier: de dieren op de kinderboerderij. Zo begrijpen en herkennen de leerlingen de gewoonten en behoeften van de boerderijdieren. Met deze kennis onderzoeken en beoordelen de leerlingen een aantal dierenverblijven en beantwoorden de vraag van de boer. De eerste ideeën schetsen ze al op de boerderij en gaan mee naar school. Daar werken de leerlingen hun ontwerp uit en bouwen een maquette van een diervriendelijk dierenverblijf dat zoveel mogelijk voldoet aan de natuurlijke behoeften van het dier.

Wij verwachten bij deze les een actieve houding van de leerkracht in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les.

Doel

  • De leerlingen kunnen onderscheid maken tussen eigen behoeften en die van andere mensen, van dieren of planten
  • De leerlingen kunnen verklaren hoe planten en dieren door vorm en bouw gebonden zijn aan een bepaalde leefomgeving
  • De leerlingen verklaren verwachtingen en resultaten van eigen onderzoek

Tijdsinvestering

1,5 uur + reistijd

Verdere benodigdheden

Voor het afspelen van het introductiefilmpje op school voorafgaand aan de boerderijles is een digibord nodig.

Na de boerderijles is er tijd nodig voor twee ontwerplessen en een presentatieles. Voor het ontwerpen van de dierenverblijven op school zijn knutselspullen nodig. In de docentenhandleiding wordt aangegeven hoe de leerlingen zelf voor gratis of goedkoop materiaal kunnen zorgen.

Opmerkingen

Van de leerkracht vragen we:

  • Voorafgaand aan het boerderijbezoek tijd in te plannen voor het voorbereidende filmpje en gesprek.
  • Voldoende begeleiding te regelen voor het boerderijbezoek en de klas te verdelen in groepjes van vijf (1 begeleider per 5 kinderen).
  • In de weken na het boerderijbezoek 2 tot 4 uur in te plannen voor het werken aan ontwerpen en presentaties.
Leverancier
Stichting Ecokids
Type
Boerderijlessen
Thema
dieren, natuur, planten, voeding
Niveau
groep 5
Periode
Hele jaar
Plaats
Eén van de deelnemende kinderboerderijen
Uitvoering door
Educatief medewerker + groepsleerkracht
Kosten
Geen kosten (onderdeel van het basisprogramma NME van de Gemeente Amsterdam)
Kerndoelen
Kerndoel 34: Gezondheid
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen