Het oerdier en het boerdier - KiBoe
Na een korte vrije verkenning van de kinderboerderij stelt de boer de klas de vraag: zijn de dieren gelukkig op de kinderboerderij en heb jij ideeën hoe het nog beter kan? In groepjes van vijf gaan de leerlingen met hun begeleider langs de dieren. Ze luisteren naar verhalen over het oerdier: hoe boerderijdieren eruitzagen en leefden voordat ze gedomesticeerd werden. Ze vergelijken dit ter plekke met het boerdier: de dieren op de kinderboerderij. Zo begrijpen en herkennen de leerlingen de gewoonten en behoeften van de boerderijdieren. Met deze kennis onderzoeken en beoordelen de leerlingen een aantal dierenverblijven en beantwoorden de vraag van de boer. De eerste ideeën schetsen ze al op de boerderij en gaan mee naar school. Daar werken de leerlingen hun ontwerp uit en bouwen een maquette van een diervriendelijk dierenverblijf dat zoveel mogelijk voldoet aan de natuurlijke behoeften van het dier.
Wij verwachten bij deze les een actieve houding van de leerkracht in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les.
Doel
Tijdsinvestering
1,5 uur + reistijd
Verdere benodigdheden
Voor het afspelen van het introductiefilmpje op school voorafgaand aan de boerderijles is een digibord nodig.
Na de boerderijles is er tijd nodig voor twee ontwerplessen en een presentatieles. Voor het ontwerpen van de dierenverblijven op school zijn knutselspullen nodig. In de docentenhandleiding wordt aangegeven hoe de leerlingen zelf voor gratis of goedkoop materiaal kunnen zorgen.
Opmerkingen
Van de leerkracht vragen we: