SDG-les en SDG fotoles
De 17 Werelddoelen van de Verenigde Naties zijn in 2015 vastgesteld maar nog weinig bekend. In feite is dit onze agenda voor 2030. De afgelopen jaren hebben al een heleboel scholen kennisgemaakt met de doelen - via deze les of de SDG-box die op elke school in Maastricht en alle Kom Leren scholen aanwezig is. In deze les gaan kinderen aan de slag met de Werelddoelen en laten we hen nadenken over het belang hiervan voor hun eigen leven en dat van hun medemensen.
Inhoud:
Kinderen denken na over de huidige problemen in hun omgeving en in de wereld. Zij worden uitgenodigd zelf een bijdrage te leveren aan het duurzaam oplossen hiervan.
Doel:
De kinderen leren over de 17 Werelddoelen van de VN en krijgen daarbij een handelingsperspectief aangereikt.
Kinderen worden aangemoedigd om eigen oplossingen aan te dragen voor een duurzamere en/of socialere wereld.
Kinderen ontdekken dat lokale acties invloed hebben op de hele wereld.
Tijdsinvestering:
Gastles 1: 75 min. Kennismaking met de werelddoelen, afgesloten met thuisopdracht voor een SDG actie/bijdrage.
Gastles 2: 45 min. Leerlingen presenteren elkaar hun zelfgedachte én uitgevoerde SDG actie/bijdrage.
Alternatief: voor kinderen in groep 8 die deze les in groep 7 al hebben gehad, is het mogelijk om een SDG-fotoles te volgen. Kinderen krijgen in les1 een korte instructie over hoe ze betere foto's kunnen maken met hun mobiel. In de tweede les presenteren ze de (verhalende) foto's aan elkaar.
Verdere benodigdheden:
Smartbord
Voor het alternatief (SDG-fotoles): telefoons met camera en/of digitale camera's.
Opmerkingen:
Deze les wordt momenteel in een nieuwe jas gestoken door medewerkers van CNME. Zodra details bekend zijn, worden die op deze plek gedeeld.
Er is geen voorbereiding door de groepsleerkracht nodig. Betrokkenheid bij een thuisopdracht van de leerlingen gewenst.
De les wordt gegeven door een medewerker van CNME of een enthousiaste vrijwilliger die een instructie heeft gevolgd over de les.
Duurzame ontwikkelingsdoelen
21e eeuwse vaardigheden:
Communiceren, Samenwerken, Probleemoplossend vermogen, Kritisch denken, Creatief denken