< Terug naar maassluis.nl
<< terug naar het overzicht

Boerderijles

Hoe melk je een koe en hoe komt deze melk dan thuis in de koelkast? Welke boer(in), in binnen- en buitenland, zorgt ervoor dat we bloemkool en bananen kunnen eten en was je t-shirt een plantje? Wat kun je maken van graan? En hoe heet bijvoorbeeld een mannetjesschaap? Met al deze vragen gaan kinderen in groepjes aan de slag. Ze gaan zelf boter maken, graan malen, de koe melken en met al deze ingrediënten: pannenkoeken bakken!  

Doel:

Leerlingen leren waar een pannenkoek van gemaakt wordt en leren zelf de ingrediënten (boter, meel en melk) te maken. 
Leerlingen leren wat boeren en tuinders zijn en wat die doen.
 

Tijdsinvestering:

1,5 uur

Verdere benodigdheden:

Voor ieder groepje is een begeleider nodig

Inhoud:

Deze les bestaat uit:

- welkom en gezamenlijke start van de les.

Daarna gaan de leerlingen in groepjes (met klompjes aan en boerenzakdoek om) van max. 5 kinderen aan de slag met de oefeningen:
- koe melken
- boter maken
- melk proeven
- quiz: welk dier is een zoogdier?
- pannenkoeken bakken
- leren wat van graan wordt gemaakt
- graan malen 
- onderzoeken wat in boterhammen zit
- omgekeerd boodschappenspel; welke boer heeft ons eten gemaakt?
- vragen over de kip
- knutselen
- boerderijdierenspel: hoe heet de vader, moeder en het kind?


Extra zijn:
- Elektrospel: welk product wordt waar van gemaakt?
- Film van Lely over robots op de boederij.
 

Type
Lessen en excursies
Niveau
buitenschoolse opvang, groep 4
Periode
Januari & februari
Plaats
Duurzaamheidscentrum
Uitvoering door
Leerkracht Duurzaamheidscentrum
Duurzame ontwikkelingsdoelen
2. Geen honger12. Verantwoorde consumptie en productie