< Terug naar maassluis.nl
<< terug naar het overzicht

Kluts (over biotopen)

Op een zekere dag staan in de klas acht verschillende dieren uit acht verschillende landschappen. Aan elk dier hangt een kaartje met de tekst  'ik ben de kluts kwijt'. Uit de introductiebrief blijkt dat de dieren op school zijn afgeleverd en dat ze helemaal in de war zijn. Ze weten niet waar ze wonen, wie hun buren zijn, voor wie ze op moeten passen, wat ze graag lusten, hoe ze hun nestje moeten bouwen enzovoorts. Kunnen de leerlingen de dieren helpen om de 'kluts' weer terug te vinden?

Met deze leskist behandelt u de verschillende biotopen in Nederland. De leerlingen gaan in groepjes de verschillende dieren helpen door informatie te zoeken in documentatie en op internet. De leerlingen presenteren de opdrachten in een creatieve werkvorm, zoals knutselen, brieven schrijven of foto's maken.

Doel:

Leerlingen kennen een aantal veel voorkomende dieren. Deze dieren zijn kenmerkend voor verschillende landschappen in Nederland.
Leerlingen weten dat de dieren zijn aangepast aan hun omgeving en aan het voedsel dat ze eten. 
Leerlingen kunnen aangeven hoe de dieren zich voortplanten.
Leerlingen onderzoeken welke landschappen er in de buurt van hun woonplaats te vinden zijn. 
Leerlingen kunnen in documentatie en op internet gegevens opzoeken over dieren.

Tijdsinvestering:

De les bestaat uit 6 onderdelen die ieder of 30, 45, 50 en 120 (excursie) minuten duren.

Inhoud:

  • Handleiding
  • Brief aan de kinderen
  • Brief aan de dieren
Type
Leskisten
Niveau
buitenschoolse opvang, groep 5, groep 6
Periode
Januari t/m december
Plaats
In de klas
Duurzame ontwikkelingsdoelen
14. Leven in het water15. Leven op het land