< Terug naar maassluis.nl
<< terug naar het overzicht

Bodem

Iedere bodemsoort heeft zijn specifieke eigenschappen. Door de verschillende opdrachten maken de leerlingen onder andere kennis met het planten- en dierenleven op en in de bodem en de opbouw van de bodem. Zo zullen ze de structuur van de verschillende lagen kunnen onderscheiden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van grondboren en een zevenset. Ook is er een stalen pen die in de grond prikt en op diverse grondsoorte verschillend diep gaat. 

Doel:

Leerlingen weten:
- wat de functie van de bodem is voor planten en dieren
- wat de bodem kan vertellen over de geschiedenis.
Leerlingen leren over de kringloop in de bodem.
Leerlingen maken kennis met een aantal veldwerkmaterialen en onderzoeksmethoden.

Tijdsinvestering:

Een dagdeel

Opmerkingen:

De beste tijd om met de leskist te werken is tussen half maart en half oktober.

Inhoud:

  1. Docentenhandleiding
  2. Werkboek en werkbladen
  3. Twee x zes opdrachtkaarten
  4. Drie kaarten bodemtypen
  5. Drie kaarten van het zeven van grond
  6. Drie zeven (5-delig)
  7. Drie duimstokken
  8. Drie valpennen
  9. Hardboardplaatjes
  10. Grote pot lijm met drie kwastjes
  11. Drie kokers met elk 14 potloden
  12. Drie loepen
  13. Drie zandlinealen
  14. Drie bodemvochtigheidsmeters
  15. Bodemthermometers
  16. Drie uitleggoten
  17. Eén zandboor.
Type
Leskisten
Niveau
buitenschoolse opvang, groep 7, groep 8
Periode
Half maart tot half oktober
Plaats
´rondom school buiten´
Uitvoering door
Leerkracht
Duurzame ontwikkelingsdoelen
3. Goede gezondheid en welzijn