<< terug naar het overzicht

Choco ondernemers - Op school

Een groep kinderen gaat de uitdaging aan om hun eigen fairtrade chocolademerk te ontwikkelen en het meest succesvolle bedrijf te worden. In dit programma ontwikkelen de kinderen 21e-eeuwse vaardigheden als creatief- en oplossingsgericht denken, samenwerken en presenteren. De kinderen gaan eerst op ontdekkingstocht, en onderzoeken verse cacaovruchten, het productieproces en de productieketen van chocola, zo leren ze over eerlijke handel. Vervolgens maken de kinderen hun eigen chocola, waarbij er een ruime keuze aan smaken beschikbaar is. Ook ontwerpen ze met behulp van een grafisch vormgever een eigen wikkel. Voordat ze de repen verkopen, krijgen de kinderen les in marketing, pitchen en budgetteren. Ze pitchen hun bedrijf voor een bankier en werken toe naar de Heerlijke Eerlijke Chocolademarkt! Het eindevenement waar de kinderen hun zelf ontwikkelde fairtrade chocoladerepen verkopen.

Doel

Leren wat duurzame chocoladeproductie is. Hoe de huidige productie voor veel cacaoboeren oneerlijk is. Erachterkomen wat FairTrade betekent en hoe je keurmerken kan herkennen. Leren hoe de aarde belast wordt door de huidige productieketen van chocola. Leren beoordelen van welke ingrediënten chocola gemaakt wordt en waar deze vandaan komen om zo ook een beeld te krijgen van import en export. Zelfvertrouwen en betrokkenheid vergroten door ze een product te laten maken en te leren presenteren en verkopen.

Tijdsinvestering

Modulair: 6 tot 12 lessen van 2 uur

Verdere benodigdheden

Voor het maken van chocola zijn toegang tot een koelkast en magnetron vereist

Leverancier
Fawaka Ondernemersschool
Type
Projecten
Thema
duurzaamheid, voeding
Niveau
groep 3 t/m 8
Periode
Hele jaar
Plaats
Op school
Uitvoering door
Fawaka Ondernemersschool heeft een poel van ervaren docenten
Kosten
- Kosten: Kosten zijn afhankelijk van het aantal lessen. Indicatie € 2.440,- inc. btw per klas per 10 lessen
Kerndoelen
Kerndoel 34: Gezondheid
Kerndoel 35: Redzaam gedrag
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren