< Terug naar maassluis.nl
<< terug naar het overzicht

Escapebox soep vol plastic

Jaarlijks verdwijnt tussen de vijf en dertien miljoen ton plastic van land in zee en eindigt in wat we kennen als ‘de plasticsoep’. Zeevogels en andere dieren eten per ongeluk plastic afval of raken erin verstrikt. Binnen Wageningen University & Research wordt onderzocht hoeveel en wat voor plastic gevonden wordt in zee. Dit doen onderzoekers bijvoorbeeld door te kijken naar wat stormvogels allemaal aan plastics in hun maag hebben.

Deze lessenserie is geheel gewijd aan het thema plasticsoep en bestaat uit vier lessen waaronder één les met een escapebox voor de leerlingen. 

Doel:

Les 1:

  • De leerlingen kennen de toepassingen van plastic.
  • De leerlingen beseffen dat plastic een wereldwijd veelgebruikt materiaal is.
  • De leerlingen maken (opnieuw) kennis met het milieuprobleem plasticsoep.
  • De leerlingen kunnen de belangrijkste bronnen van de plasticsoep benoemen.
  • De leerlingen kunnen vertellen wat de gevolgen van de plasticsoep zijn.

Les 2:

  • De leerlingen kennen de verschillende soorten plastic.
  • De leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag met het leggen van verbanden om de vraagstukken op te lossen.
  • De leerlingen leren hoe het onderzoek naar plastic in stormvogels in zijn werk gaat.
  • De leerlingen kunnen de belangrijkste bronnen van de plasticsoep benoemen.
  • De leerlingen kunnen vertellen wat de gevolgen van de plasticsoep zijn.

Les 3:

  • De leerlingen kunnen uitleggen waarom recycling niet de (enige) oplossing is van het plasticsoepprobleem.
  • De leerlingen denken na over manieren om hun eigen plasticgebruik te verminderen.

Les 4:

  • De leerlingen kunnen uitleggen waarom bioplastics niet de (enige) oplossing zijn van het plasticsoepprobleem.
  • De leerlingen kunnen vertellen hoe bioplastics worden gemaakt.

Tijdsinvestering:

Les 1:

  • Introductie / 10 minuten
  • Kern / 45 minuten
  • Afsluiting / 10 minuten

Les 2:

  • Introductie / 10 minuten
  • Teaser (eventueel als huiswerkopdracht) / 20
  • Kern (escapebox)  / 60 minuten
  • Afsluiting / 10 minuten

Les 3:

  • Introductie / 10 minuten
  • Kern / 30 minuten
  • Afsluiting / 30 minuten

Les 4:

  • Introductie / 5 minuten
  • Kern / 30 minuten
  • Bioplastic maken / 30 minuten / wachttijd minimaal 24 uur
  • Afsluiting / 10 minuten

Verdere benodigdheden:

  • A3 papier
  • Materiaal om posters te maken 

Inhoud:

Les 1:

  • De leerlingen leren in welke producten allemaal plastic wordt gebruikt.
  • Daarna maak je een woordweb met de leerlingen. 
  • Eindig met  een filmpje van Schooltv over plasticsoep.

Les 2:

  • Escapebox, de leerlingen hebben 1 uur de tijd om alle puzzels en proefjes op te lossen

Les 3:

  • De leerlingen gaan kijken hoe het gebruik van plastics kan worden verminderd,  Hoe kunnen wij zelf minder plastic gebruiken? Ze gebruiken voorbeelden die ze in het dagelijks leven tegen komen.
  • De leerlingen sluiten af door een poster te maken die mensen bewust maken van het gebruik van plastic.

Les 4:

  • De leerlingen leren in deze les wat bioplastics zijn en leren over verschillende soorten bioplastics. Daarnaast komen ze erachter dat bioplastics nog niet de ideale oplossing zijn.
  • Optioneel in deze les is het maken van een bioplastic. Dit kun je combineren met het afmaken van de poster van de vorige les, zodat een groepje steeds even langs kan komen voor het maken van de bioplastic.
Type
Leskisten
Niveau
buitenschoolse opvang, groep 6, groep 7, groep 8
Duurzame ontwikkelingsdoelen
11. Duurzame steden en gemeenschappen12. Verantwoorde consumptie en productie