< Terug naar maassluis.nl
<< terug naar het overzicht

Spelen in een schonere wijk

Afval opruimen is leuk met de lessen van Stichting Lawine. Zij combineert haar lessen met theater en spel. Haar uitgangspunt is: kinderen, zonder dat ze het door hebben, tussen het lachen door leren; lachend leren dus!

Doel:

  • Leerlingen bewust maken dat ze zelf een bijdrage kunnen leveren aan een schonere wijk.
  • Leerlingen kennis bijbrengen over goed afvalgedrag.
  • Leerlingen confronteren met de consequenties van het laten slingeren van afval op straat.

Opmerkingen:

Kathie diStefano, hoofd educatie bij st. Lawine, levert graag maatwerk en sluit aan bij jullie wensen (bijvoorbeeld welke periode en lessen en of je schoolbreed of kleinschaliger lessen wilt). St. Lawine blijft nieuwe afval- en recycling lessen ontwikkelen en deelt deze ook tijdens de intake.  

Kettie is bereikbaar via: 

  • T: 06 26768769
  • E: info@stichtinglawine.nl
  • W: www.stichtinglawine.nl

Inhoud:

  • De shows 'Zeemeeuw Mamma' en 'Feestboot' zijn het startsignaal voor respectievelijk de onder- en middenbouw. Deze 30 minuten durende shows gaan over: zwerfaval dat in het water komt en welke problemen dat oplevert voor het milieu en ze gaan over 'afval weggooien waar het hoort'. Na deze introductie kunnen leerkrachten een keuze maken uit een aantal lessen en projecten.
  • Opruimacties zijn vaste prik! Het is een uitstekende manier om leerlingen bewust te maken over de gevaren voor zwerfafval voor ons milieu. Tegelijkertijd genieten de leerlingen van het lekker buiten zijn en de natuur.

Lessen onderbouw:

  • Stripverhaal Tom de Tulp & Eva de Zonnebloem gaat over afval in de buitenruimte (15 minuten). Als presentatie kunnen de leerlingen het verhaal uitbeelden.
  • Kleuter Sorteer Spel is een doe-het-zelf aanpak waarbij leerlingen worden uitgenodigd om schoon afval mee te nemen van thuis en in de klas te sorteren.
  • Kleuter Afval Memorie is het traditionele memoriespel met een afval en recycling thema (20-30 minuten).
  • Afval Memorie (vanaf groep 3) vraagt leerlingen matches te maken waar afval thuis hoort (30 minuten).

Lessen middenbouw:

  • Knutselen met afval aan de hand van lege melkpakken. Er kan een portemonnee gemaakt worden van een schoolmelkpakje en/of een spaarpot van een literpak melk (50 minuten).
  • Lesbrief papier oefent nieuwe woorden met puzzels. Filmpjes over papier en recycling kunnen als ondersteuning gebruikt worden (20 minuten).
  • Lesbrief afval begint met een groepsdiscussie (30 minuten). Het bordspel 'Vuil spel' gaat over afvalgedrag (50 minuten). Aan dit spel is een les sociale competenties gekoppeld.
  • Afval Race voor in de gymles maakt gebruik van de leerstof uit de Afval lesbrief. 

Lessen bovenbouw:

  • Spel en dans workshop in het kader van (zwerf)afval en recycling (75 minuten).
  • Spoken Word workshop; een combinatie van poëzie en voordracht met als thema: 'Hoe dieren lijden onder zwerfafval' (60 - 75 minuten).
  • Plastic soeples met Kahoot! (2x 50 minuten).
  • Met het Afval detective boekje gaan leerlingen in en rond de school op zoek naar afval 'hotspots' en ruimen op. Dit boekje heeft zelfstandige en groepsopdrachten (6 tot 8 uur).
  • Het Afval Journaal is een eenvoudig toneelstuk in de vorm van een nieuwsprogramma. Leerlingen gaan aan de hand van een stappenplan en extra lesbrieven voor het maken van: een programmaboekje, posters en kaartjes aan de gang.
  • Kwartetspel 'Recycling in Maassluis'.
Type
Lessen en excursies
Niveau
groep 1 t/m 8
Periode
januari t/m december
Plaats
In en rondom school
Uitvoering door
St. Lawine en leerkracht; zie ook filmpje KettieĀ“s Amerikaanse zeemeeuwmama-show
Kosten *
25 euro per les of eenmalig 150 euro als alle groepen deelnemen.
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs