<< terug naar het overzicht

GEVONDEN GELUIDEN

Als ware uitvinders gaan de kinderen op zoek naar geluiden, ritmes en muziek die verborgen zitten in verschillende voorwerpen die ze zelf hebben gevonden rondom het schoolplein. Daarna gaan we van ogenschijnlijk afval de meest bijzondere muziekinstrumenten bouwen. Eerst worden de zintuigen aangezet: Wat kan je met een leeg flesje, een afgedankte chipsverpakking of een ondefinieerbaar stuk karton? Welke structuur heeft het? Welke vorm? Welk materiaal is het? Wat voor geluiden kan je ermee maken? De gevonden materialen worden op een duurzame manier samengevoegd tot een uniek muziekinstrument. Per groepje onderzoeken de kinderen hoe ze met hun Gevonden Geluiden tot een muzikale compositie kunnen komen, waarbij elk instrument tot zijn recht komt. 

Doel:

Ontdekken wat je kan met afval, door de vormen, structuren en materialen te onderzoeken. Vervolgens maken de kinderen van hun gevonden voorwerpen een zelfbedacht muziekinstrument, om te maken van Gevonden Geluiden.

Tijdsinvestering:

1,5 uur

nieuw
Organisatie
alaMira
Type
Doe en beleef in de omgeving van school-gastdocent
Niveau
groep 5 t/m 8
Periode
Op aanvraag, voorkeur op woensdag
Plaats
School
Kosten
€115,- + €1,- materiaalkosten per leerling
Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Domeinen
Duurzaamheid
Kunst, cultuur en erfgoed (Collage)
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren;Samenwerken;Probleemoplossend vermogen;Kritisch denken;Creatief denken
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs
Trefwoorden
Afval, zintuigen, recyclen, kunst, horen, muziek, compositie, ritme