Lego-tuinbouwcomputer programmeren
LEGO Tuinbouwcomputer programmeren
Bijna alles in een tuinbouwkas wordt tegenwoordig geregeld door een tuinbouwcomputer. De kweker stelt deze in en aan de hand van sensoren wordt “alles” verder geregeld. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk?
Voorafgaand aan de workshop krijgen de kinderen een introductie van één uur over de werking van een programmeerbare LEGO Ev3 bouwsteen. Hier leren ze een motor aansturen en enkele eenvoudige schakelvoorwaarden (herhalen, en/of, als/dan).
Tijdens de workshop gaan de kinderen eerst aan de slag met sensoren. Met de vochtigheidssensor wordt bepaald hoe vochtig de aarde is en met een ultrasoonsensor bepalen ze hoe lang ze zelf zijn. Hierna bouwen ze van LEGO een pomp en mixer en sluiten deze aan op een programmeerbare LEGO Ev3 steen die vervolgens een plantje water geeft. Verder leren ze dat er meerdere oplossingen zijn voor één probleem.
De workshop wordt gegeven in de klas. Tijdens de workshop worden de kinderen in vijf groepen verdeeld die elk aan een eigen tafel werken. De uit te voeren opdrachten zijn eenvoudig omschreven, voorzien van voorbeelden en al het benodigde materiaal.
We vragen de leerkracht om een ouder of schoolondersteuner bij de les te vragen ter ondersteuning van onze gastdocent. Bij voorkeur is dit iemand die handig is met computers of enige basiskennis heeft van programmeren.
Bekijk hier een filmpje om een indruk te krijgen over de les.
Tijdsinvestering:
1 uur introductie LEGO Ev3 computer, + 2 uur workshop (van 9:00-12:00 uur)
Opmerkingen:
Max. 35 leerlingen, leerkracht aanwezig
Aansluiting bij methode