<< terug naar het overzicht

Kunst en Techniek - grp 4

Erfgoed & Duurzaamheid

De leerlingen leren creatief omgaan met (het gebruik van de) bestaande ruimte en materialen door nieuwe constructies te bedenken en te ontwerpen. De leerlingen leren een verbinding te leggen tussen bestaand erfgoed en duurzaam creëren in het hier en nu. Hierbij staat het hergebruik van kerken (monumenten) en kassen (Westland) centraal.

Les 1: De leerlingen kunnen nieuwe functies bedenken voor een gebruiksvoorwerp zoals een stoel. Ze maken kennis met het begrip multifunctioneel (op meerdere manieren te gebruiken).

Les 2: De leerlingen discussiëren over de waarde en het gebruik van oude gebouwen (oude kerken in het bijzonder). Ze leren wat transformatie en reversibiliteit (omkeerbaarheid) betekenen en de toepassing hiervan op erfgoed.

Les 3: Nadenken over hergebruik en duurzaamheid.

Les 4: De leerlingen onderzoeken de ontwikkeling van de vorm en de techniek van de kassen. Ze ontwerpen een eigen miniatuur constructie van een kas en stellen het ontwerp waar nodig bij.

Les 5: De leerlingen leren experimenteren met warmte, licht en plantengroei.

Benodigdheden:

  • Digibord.
  • Bijlagen 1 t/m 5 en filmpjes.
  • Fotocamera’s/Chromebooks/tablets (met teken- of stop-motion programma)/computers.
  • Knutselmateriaal: grote dozen, schoenendozen, boterkuipjes, doeken, karton, grote vellen papier, A4 papier, satéprikkers, huishoud- en aluminiumfolie, donker papier, foam, evt. kneedgum of klei.
  • Gereedschap: tekenmateriaal, lijm, tape, touw, schilderstape, scharen, ijzerdraad, kniptang, thermometer.
  • Kosteloos materiaal: melkpakken, verpakkingsmateriaal zoals bubbelplastic, piepschuim en chipszakjes.
  • Watten en zaadjes van tuinkers of een mix van kiemgroenten.
  • Eventueel klembordjes en lijstje met kassen en locatie (bij bezoek aan museum).

Opmerkingen:

In plaats van het thema wonen in een kas kun je ook (na les 2) nadenken over wonen in je school en ontwerpen van een multifunctionele school. Je kunt experimenteren met invloed van licht op de groei van tuinkers/kiemzaad (na les 5).

Les 4 vindt eventueel plaats in het Westlands Museum. Op dinsdag tot vrijdag is het museum in de ochtend open voor bezoek door schoolklassen. Maak hiervoor tijdig een afspraak via telefoonnummer 0174-621084 (op maandag gesloten). Lukt het niet om naar het Westlands Museum te gaan, dan kan gebruik worden gemaakt van de afbeeldingen in bijlagen 4a, 4b en 4c.


Leverancier
WNTweb (algemeen)
Type
Leerlijn
Niveau
groep 4
Uitvoering door
Leerkracht
Kerndoelen
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Kerndoel 51: Historische bronnen
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding

Aansluiting bij methode

  • Alles-in-1 deel Alles-in-1 Groep 4 - hoofdstuk 4 - .1 Hoe werkt het; Wat is techniek
  • DaVinci deel DaVinci Groep 4 - hoofdstuk 1 - .5 Lang geleden: Prehistorie en techniek
  • Jeelo deel 2 Maken van je eigen product 3-4 - hoofdstuk 2 - .2 Huizen en torens bouwen
  • Jeelo deel 3 Leren voor later 3-4 - hoofdstuk 3 - .2 Een uitvinding doen
  • Jeelo deel 8 Omgaan met geld 3-4 - hoofdstuk 8 - .2 Een speelgoedmarkt
  • Jenaplan onderwijs deel Middenbouw: Techniek - hoofdstuk 37 - 4.37 Beweging aansturen
  • Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 4 2e editie - hoofdstuk 12 - Ik zie overal gaten
  • Leefwereld 3e editie deel Leefwereld 4 3e editie - hoofdstuk 10 - Dat gooi je toch niet weg!
  • Leskracht deel MB gr 3-4 Regenboog Wereldkist - hoofdstuk 18 - 44 Constructie en verbinding
  • NatuNiek deel NatuNiek 4 - hoofdstuk 2 - .4 Project 1 Een speeltuin maken
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 4 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr4)
  • Natuurlijk 1e editie deel In de kijker 4 - hoofdstuk 10 - Dat werkt zo!
  • Naut 2 deel Groep 3-4 Naut, Meander, Brandaan - hoofdstuk 7 - .2 Een hut, Bouwen
  • Topondernemers deel Groep 3-4 2 Niets staat stil - hoofdstuk 2 - .13 De speeltuin
  • Topondernemers deel Groep 3-4 5 Wat een verschil - hoofdstuk 5 - .1 De auto
  • Topondernemers deel Groep 3-4 8 Langs de waterkant - hoofdstuk 8 - .8 Stop
  • Topondernemers deel Groep 3-4 9 Hup Holland Hup - hoofdstuk 9 - .5 Pret in een park
  • Topondernemers deel Groep 3-4 9 Hup Holland Hup - hoofdstuk 9 - .7 Madurodam
Meer lesmethodes weergeven >>