Kunst en Techniek - grp 3
Filosofie & Natuur
De leerlingen onderzoeken via een filosofisch gesprek wat wel of geen natuur is en waarom. Ze leren de geluiden van de natuur te beschrijven en te benoemen. De leerlingen leren hoe zand zich verplaatst en zich vormt. Ze maken zelf zandkunst. De leerlingen onderzoeken hoe ze bekende maanvormen kunnen veranderen en welke (verschillende) betekenissen seizoenen kunnen hebben voor mensen.
Les 1: De leerlingen onderzoeken via een filosofisch gesprek wat wel of geen natuur is en waarom. Zij maken hierbij gebruik van eigen voorbeelden van zintuigelijke waarnemingen in de nabije omgeving van de school.
Les 2: De leerlingen leren de geluiden van de natuur beschrijven en benoemen. Ze leren een verhaal te bedenken met geluiden en leren een hoorspel te maken.
Les 3: De leerlingen leren hoe zand zich verplaatst en kan vormen. De leerlingen maken zandkunst door middel van een lichtbak, kleuren, lijm en zand in de zandbak.
Les 4: De leerlingen onderzoeken hoe ze bekende maanvormen kunnen veranderen en bedenken passende namen bij deze nieuwe maanvormen.
Les 5: De leerlingen verkennen in een welke betekenissen seizoenen hebben voor mensen. De uitkomsten geven zij vorm in een tentoonstelling in woord en beeld.
Benodigdheden:
Opmerkingen:
Per les kun je kiezen uit verschillende suggesties en onderzoeksvragen. Het is een vrije keuze om een of meerdere onderdelen aan te bieden en een of meerdere onderzoeksvragen te proberen te beantwoorden. Het is zeker wenselijk om in te spelen op vragen en ideeën die de leerlingen zelf inbrengen en de ideeën die je zelf hebt. Zie dit lesplan als een handvat, een mogelijke richtlijn.
Westland Cultuurweb heeft een leskist met lichtbakken en het benodigde boek beschikbaar voor de Westlandse basisscholen. De leskist kan kosteloos geleend worden. Reserveer de leskist via deze pagina.
Aansluiting bij methode