<< terug naar het overzicht

Kunst en Techniek - grp 6

Fotografie & Zintuigen

Ontdek in de les dat een foto meer kan zijn dan een plaatje van een momentopname. Kun je een foto laten ‘spreken’? De foto vertelt een verhaal, bij foto’s van mensen kun je dat goed zien. In les 2 ontdek je de mogelijkheden van een serie foto’s. Leerlingen leren anders naar foto’s te kijken. Ze leren dat je op meerdere manieren met foto’s om kunt gaan. Waar maken we foto’s van en hoe maken we de foto? Het is een ontdekkingstocht naar de foto en zijn verhaal. De leerlingen moeten samenwerken, communiceren, creatief en kritisch zijn. Daarnaast is ICT, informatica en media van belang. Toewerken naar een doel en omgaan met feedback spelen in deze les ook een belangrijke rol.

Les 1: De leerlingen leren dat een foto meer is dan alleen een plaatje van een moment of persoon. Door het doen van onderzoek en (kijk)opdrachten krijgen ze inzicht in wat een foto bijzonder maakt: de betekenis achter/van de foto zoals de weerspiegeling van een stemming van een persoon, de sfeer, de situatie waarin de foto is genomen etc. De leerlingen gaan op zoek naar bijzondere foto’s door gebruik te maken van reeds bestaande foto’s of door zelf nieuwe foto’s te maken.

Les 2: De leerlingen maken een fotoverhaal van eigen beeldmateriaal door gebruik te maken van PowerPoint of Google Slides. De presentatie wordt meer dan een ‘diavoorstelling’, een serie foto’s achter elkaar. Door gebruik te maken van tekst, tekstballonnen en bijv. overgangen vertellen losse beelden een verhaal. De leerlingen maken kennis met de mogelijkheden van presentatieprogramma’s zoals PowerPoint of Google Slides.

Les 3: De leerlingen maken foto’s waarbij ze zintuigen verbeelden. Proeven, ruiken, zien, horen en voelen vormen het uitgangspunt van deze foto’s en portretten. De leerlingen leren fotograferen aan de hand van een gekaderde opdracht. Ze zijn in staat om op creatieve wijze zintuigelijke werkwoorden en evt. emoties voor de camera uit te beelden. De leerlingen bedenken evt. ook hoe het verbeelde zintuig klinkt.

Les 4: De leerlingen leren wat surrealisme is door het bekijken van werk van o.a. Dali en Magritte. De leerlingen maken gewone foto’s surrealistisch door het toevoegen van verrassende elementen. De leerlingen maken al doende kennis met fotografie technieken, perspectief en compositie.

Les 5: De leerlingen maken kennis met verhoudingen en perspectief. Ze gaan zelf beelden vormen en foto’s maken waarbij gezichtsbedrog door perspectief (optische illusie) het uitgangspunt vormt. Ze leren anders te kijken naar optische illusie.

Benodigdheden:

  • Camera’s (1 of 2 leskisten met tien camera’s van Westland Cultuurweb).
  • Papier en schrijfgerei, pc’s/tablets/Chromebooks met PowerPoint, Google Slides of ander presentatieprogramma.
  • Fotolijst van minimaal 30 bij 40 cm; zelfgemaakt of bestaand.
  • Zintuigenkaartjes met pictogrammen (bijlagen les 3).
  • Eventueel mobiele telefoon of tablet met opnamefunctie.
  • Eventueel voorwerpen en accessoires ter versterking van het beeld zoals voedsel, lepels, borden, bekers, hoeden, brillen, loep, koptelefoon, appels, hoeden, horloges/klokken, speelgoeddieren, plastic insecten, doeken, watten, flesjes, glazen, gebruiksvoorwerpen, speelgoed etc.
  • Eventueel scharen, wit, gekleurd en eventueel designpapier, tekenspullen.
  • Eventueel tijdschriften.

Opmerkingen:

Om de leerlingen te inspireren kun je (voorafgaand aan) de eerste les een fotograaf, een of meer opa’s/oma’s of ouders uitnodigen die iets vertellen over een bijzondere of dierbare foto. Je kunt ook de leerlingen zelf een foto met verhaal mee laten nemen en ze daar in coöperatieve werkvormen mee aan de slag laten gaan. Er kan eventueel ook gebruik gemaakt worden van de foto’s van het Historisch Archief Westland.

Westland Cultuurweb heeft leskisten met elk tien camera’s beschikbaar voor de Westlandse basisscholen. De leskist kan kosteloos geleend worden. Reserveer de leskist via deze pagina.


Leverancier
WNTweb (algemeen)
Type
Leerlijn
Niveau
groep 6
Uitvoering door
Leerkracht
Kerndoelen
Kerndoel 44: Kennis van produkten
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding

Aansluiting bij methode

  • Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 11 - . Vervoer en verkeer
  • Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 12 - . Communicatie
  • Argus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 6 - hoofdstuk 3 - .1 Kijk om je heen
  • Argus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 6 - hoofdstuk 3 - .2 Vijf zintuigen
  • Argus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 6 - hoofdstuk 4 - .3 Vast en zeker
  • Basispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 1 - Besef
  • Basispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 2 - Waarnemen en onderzoeken
  • Blink deel Blink 5/6 A - hoofdstuk 4 - .3 Wonderlijke uitvindingen, Techniek van dieren
  • Blink deel Blink 5/6 A - hoofdstuk 4 - .1 Uitvindingen, Het raadsel van de hunebedden
  • Blink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 3 - .4 Dit wil ik zeggen, Dierentaal
  • Blink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 3 - .2 Dit wil ik zeggen, Lekkere communicatie
  • Blink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 5 - .1 De groene fabriek, Stinkende fabrieken
  • Faqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 1 - .4 Hoor ik dat goed? Geluidsgolven
  • Faqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 1 - .3 Hoor ik dat goed? Zintuigen bij dieren
  • Faqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 1 - .1 Hoor ik dat goed, Zintuigen
  • Faqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 2 - .4 Rol van planten en dieren bij techniek
  • In Vogelvlucht 1e editie deel In Vogelvlucht D - hoofdstuk 2 - .4 Het oor
  • In Vogelvlucht 1e editie deel In Vogelvlucht D - hoofdstuk 3 - .5 Mensen op de maan
  • In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 4 - .extra 1 Hoe maak ik geluid met mijn mond?
  • In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 4 - .4 Hoe werkt mijn oor?
  • In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 4 - .1 Start Wat hoor ik om me heen?
  • In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 5 - .3 B Hoe weet je wat je eet?
  • Jeelo deel 1 Omgaan met elkaar 5-6 - hoofdstuk 1 - .3 Vrienden in een groep
  • Jenaplan onderwijs deel Bovenbouw: Mijn leven - hoofdstuk 6 - 1.6 Zintuigen
  • Leefwereld 1e editie deel Leefwereld 6 - hoofdstuk 17 - Jouw buitenkant bekeken
  • Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 6 2e editie - hoofdstuk 21 - Je zintuigen
  • Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 6 2e editie - hoofdstuk 23 - Berichten over afstand
  • Leefwereld 3e editie deel Leefwereld 6 3e editie - hoofdstuk 13 - Proeven, ruiken, voelen
  • Leefwereld 3e editie deel Leefwereld 6 3e editie - hoofdstuk 14 - Constructies
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 9 - 41 Zintuigen en zenuwen
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 24 - 44 Aftuigen
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 29 - 45 Under construction
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 30 - 45 Bouwen maar
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 36 - 45 Ge(k)likt lijmen
  • NatuNiek deel NatuNiek 6 - hoofdstuk 2 - .3 Alles draait, Kies het goede tandwiel
  • NatuNiek deel NatuNiek 6 - hoofdstuk 4 - .4 Heb je, Praten met de hele wereld
  • NatuNiek deel NatuNiek 6 - hoofdstuk 4 - .1 Heb je, Zelfs apparaten praten
  • NatuNiek deel NatuNiek 6 - hoofdstuk 4 - .3 Heb je, De reis van je tv-programma
  • NatuNiek deel NatuNiek 6 - hoofdstuk 4 - .5 Project 1 Bouw je eigen website
  • NatuNiek deel NatuNiek 6 - hoofdstuk 4 - .6 Project 2 Kijk door de ogen van...
  • NatuNiek deel NatuNiek 6 - hoofdstuk 4 - .2 Heb je, In gesprek
  • Natuur Anders deel Natuur Anders Groep 6 - hoofdstuk 14 - Zintuigen
  • Natuur Buitengewoon deel Natuur Buiten-gewoon 5 - hoofdstuk 7 - 7 Geluid
  • Natuur Buitengewoon deel Natuur Buiten-gewoon 6 - hoofdstuk 3 - 3 Zintuigen
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 1 - Extra Wijzelf (menselijke lichaam) (gr6)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 3 - Extra Dieren (gr6)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr6)
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 2 - hoofdstuk 3 - Ongehoord
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 2 - hoofdstuk 17 - Hoe bedoel je?
  • Natuurzaken deel 6 Natuurzaken groep 6 - hoofdstuk 1 - .2 Zintuigen, Herrie!
  • Natuurzaken deel 6 Natuurzaken groep 6 - hoofdstuk 1 - .1 Zintuigen, Zie jij wat ik voel?
  • Natuurzaken deel 6 Natuurzaken groep 6 - hoofdstuk 6 - .1 Extra Thema, Uitvindingen
  • Naut deel Naut 6 - hoofdstuk 1 - .3 De geluidsvangers
  • Naut deel Naut 6 - hoofdstuk 3 - .3 Handige apparaten
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 1 - .1 Door mensen gemaakt, Overal techniek
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 4 - .1 Aan elkaar vastmaken, Goed vast
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 4 - .3 Aan elkaar vastmaken, Maak het met metaal
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 4 - .2 Aan elkaar vastmaken, Maak het van hout
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 6 - .2 Sterk en stevig, Steviger maken
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 9 - .1 Leven en overleven, Geuren en kleuren
  • Topondernemers deel Groep 5-6 11 Multi media - hoofdstuk 11 - .5 In het jaar 3027….
  • Topondernemers deel Groep 5-6 11 Multi media - hoofdstuk 11 - .6 Dierengepraat
  • Topondernemers deel Groep 5-6 2 Wereld in het klein - hoofdstuk 2 - .10 Je oor: klein maar fijn
  • Topondernemers deel Groep 5-6 6 A tot Z - hoofdstuk 6 - .5 De Z is van zintuigen
  • Wijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 4 - .1 In je mond
  • Wijzer door de Natuur 2e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 5 - .2 Dieren en hun oren
  • Wijzer door de Natuur 2e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 5 - .1 Trillende lucht
Meer lesmethodes weergeven >>