Kunst en Techniek - grp 6
Fotografie & Zintuigen
Ontdek in de les dat een foto meer kan zijn dan een plaatje van een momentopname. Kun je een foto laten ‘spreken’? De foto vertelt een verhaal, bij foto’s van mensen kun je dat goed zien. In les 2 ontdek je de mogelijkheden van een serie foto’s. Leerlingen leren anders naar foto’s te kijken. Ze leren dat je op meerdere manieren met foto’s om kunt gaan. Waar maken we foto’s van en hoe maken we de foto? Het is een ontdekkingstocht naar de foto en zijn verhaal. De leerlingen moeten samenwerken, communiceren, creatief en kritisch zijn. Daarnaast is ICT, informatica en media van belang. Toewerken naar een doel en omgaan met feedback spelen in deze les ook een belangrijke rol.
Les 1: De leerlingen leren dat een foto meer is dan alleen een plaatje van een moment of persoon. Door het doen van onderzoek en (kijk)opdrachten krijgen ze inzicht in wat een foto bijzonder maakt: de betekenis achter/van de foto zoals de weerspiegeling van een stemming van een persoon, de sfeer, de situatie waarin de foto is genomen etc. De leerlingen gaan op zoek naar bijzondere foto’s door gebruik te maken van reeds bestaande foto’s of door zelf nieuwe foto’s te maken.
Les 2: De leerlingen maken een fotoverhaal van eigen beeldmateriaal door gebruik te maken van PowerPoint of Google Slides. De presentatie wordt meer dan een ‘diavoorstelling’, een serie foto’s achter elkaar. Door gebruik te maken van tekst, tekstballonnen en bijv. overgangen vertellen losse beelden een verhaal. De leerlingen maken kennis met de mogelijkheden van presentatieprogramma’s zoals PowerPoint of Google Slides.
Les 3: De leerlingen maken foto’s waarbij ze zintuigen verbeelden. Proeven, ruiken, zien, horen en voelen vormen het uitgangspunt van deze foto’s en portretten. De leerlingen leren fotograferen aan de hand van een gekaderde opdracht. Ze zijn in staat om op creatieve wijze zintuigelijke werkwoorden en evt. emoties voor de camera uit te beelden. De leerlingen bedenken evt. ook hoe het verbeelde zintuig klinkt.
Les 4: De leerlingen leren wat surrealisme is door het bekijken van werk van o.a. Dali en Magritte. De leerlingen maken gewone foto’s surrealistisch door het toevoegen van verrassende elementen. De leerlingen maken al doende kennis met fotografie technieken, perspectief en compositie.
Les 5: De leerlingen maken kennis met verhoudingen en perspectief. Ze gaan zelf beelden vormen en foto’s maken waarbij gezichtsbedrog door perspectief (optische illusie) het uitgangspunt vormt. Ze leren anders te kijken naar optische illusie.
Benodigdheden:
Opmerkingen:
Om de leerlingen te inspireren kun je (voorafgaand aan) de eerste les een fotograaf, een of meer opa’s/oma’s of ouders uitnodigen die iets vertellen over een bijzondere of dierbare foto. Je kunt ook de leerlingen zelf een foto met verhaal mee laten nemen en ze daar in coöperatieve werkvormen mee aan de slag laten gaan. Er kan eventueel ook gebruik gemaakt worden van de foto’s van het Historisch Archief Westland.
Westland Cultuurweb heeft leskisten met elk tien camera’s beschikbaar voor de Westlandse basisscholen. De leskist kan kosteloos geleend worden. Reserveer de leskist via deze pagina.
Aansluiting bij methode