<< terug naar het overzicht

Kunst en Techniek - grp 5

Muziek & Afval

De leerlingen verwonderen zich en onderzoeken hoe je met water en glas muziek kunt maken. Ze leren naar zichzelf en anderen te luisteren en aanpassingen te doen voor een gewenst of ander resultaat. De leerlingen ontdekken dat je geluid en ritmes kunt maken met huis-, tuin- en keukenmateriaal. Ze leren gezamenlijk ritmes te spelen en vormen zo een orkest. De leerlingen maken hun eigen instrument van blik, metaal, ijzer en ander materiaal en spelen hiermee. Ze begrijpen welke aspecten onder muziekproductie vallen en leren werken met het online muziekprogramma Bandlab.com.

Les 1: De leerlingen verwonderen zich over hoe je met water en glas muziek kunt maken. Ze onderzoeken hoe je met eigen lijf en andere tools geluid kunt creëren met water en glas. De leerlingen leren naar zichzelf en anderen te luisteren en aanpassingen te doen voor een gewenst of ander resultaat.

Les 2: De leerlingen ontdekken dat je geluid en ritmes kunt maken met hele gewone spullen. Ze leren gezamenlijk een of meerdere ritmes te spelen en vormen zo een orkest.

Les 3: De leerlingen maken hun eigen instrument van blik, metaal, ijzer en ander materiaal. Ze maken een ritme met het zelfgemaakte instrument.

Les 4: De leerlingen begrijpen wat de onderdelen zijn van muziekproductie en leren werken met het online muziekprogramma Bandlab.com.

Les 5: De leerlingen nemen ritmes op met de zelfgemaakte instrumenten. Ze leren de muziek bewerken met Bandlab.com en mixen muziek op meerdere sporen.

Benodigdheden:

  • Kannen met water en heel veel glazen, glazen flessen, potten, schalen, kommen en bakjes.
  • Stokjes, lepeltjes en ander ijzeren/metalen bestek.
  • Kliko, pedaalemmers, prullenbakken, bezems, stokken, stoffers & blikken en afwasborstels.
  • Blikken, metalen spulletjes, pannen, deksels, schroeven, gereedschap en bestek (leerlingen voorafgaand laten verzamelen).
  • Afvalmateriaal uit de kliko: denk aan dozen, verpakkingsmateriaal, plastic bekers, emmertjes en flessen (leerlingen voorafgaand laten verzamelen).
  • Bevestigingsmateriaal zoals tape, touw, elastiekjes en knijpertjes.
  • Divers materiaal zoals ballonnen, stokjes, kneedgum en doppen.
  • A3-vellen plus schrijfgerei.
  • Laptops met de site Bandlab.com opgestart in Google Chrome.
  • Handleiding ‘Bandlab’ (zie bijlage).
  • Koptelefoons die ingeplugd kunnen worden.
  • Zes plug-in microfoons & 15 audiosplitters (leskist Cultuurweb).
  • Eventueel touw, camera of mobiele telefoon met geluidopnamefunctie.

Opmerkingen:

Afhankelijk van de keuzes betreffende de opnames en het digitaal componeren kan de laatste les zo uitgebreid gemaakt worden als gewenst. De groepsgrootte waarin gewerkt wordt en de beschikbare middelen hebben hier ook invloed op. Idealiter zijn de groepjes ongeveer twee à drie leerlingen groot. De leerlingen kunnen dan met elkaar het proces door. Voor les 5 is extra ondersteuning van een ouder, leerkracht of stagiair nodig.

Westland Cultuurweb heeft een leskist met audiosplitters en microfoons beschikbaar voor de Westlandse basisscholen. De leskist kan kosteloos geleend worden. Reserveer de leskist via deze pagina.

In deze lessenreeks wordt gewerkt met Bandlab.com. Om dit project met leerlingen te doen, is het handig om het programma zelf een paar keer te hebben gebruikt en doorgekeken. Op deze manier zijn de tips het makkelijkst om te geven aan de leerlingen die aan het werk zijn.


Leverancier
WNTweb (algemeen)
Type
Leerlijn
Niveau
groep 5
Uitvoering door
Leerkracht
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 44: Kennis van produkten
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding

Aansluiting bij methode

  • Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 6 - . Middeleeuwen
  • Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 9 - . Bouwen
  • Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 20 - . Milieu en Kringloop
  • Argus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 5 - hoofdstuk 4 - .4 Bewegende delen
  • Argus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 5 - hoofdstuk 4 - .3 Snelle knikkers
  • Basispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 1 - Besef
  • Basispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 2 - Waarnemen en onderzoeken
  • Basispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 5 - Duurzaam handelen
  • Blink deel 1 Blink 5 - hoofdstuk 4 - .4 De beste materialen
  • Blink deel Blink 5/6 A - hoofdstuk 4 - .4 Uitvindingen, Uitvinder van de toekomst
  • Blink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 3 - .3 Dit wil ik zeggen, Praten met je oren
  • Een Grote Reis deel Grote reis 5 - hoofdstuk 11 - Techniek 3 Afval (gr 5)
  • Faqta deel Faqta groep 5 - hoofdstuk 2 - .4 Trucs uit de natuur, De natuur als voorbeeld
  • Jeelo deel 11 Omgaan met natuur 5-6 - hoofdstuk 11 - .3 Biotopen onderzoeken
  • Jeelo deel 2 Maken van je eigen product 5-6 - hoofdstuk 2 - .3 Kleding en meubels ontwerpen
  • Jenaplan onderwijs deel Middenbouw: Maken en gebruiken - hoofdstuk 3 - 3.26 Afvalstroom
  • Jenaplan onderwijs deel Middenbouw: Techniek - hoofdstuk 37 - 4.37 Beweging aansturen
  • Leefwereld 1e editie deel Leefwereld 5 - hoofdstuk 9 - Weg met die troep
  • Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 5 2e editie - hoofdstuk 3 - We gaan bouwen
  • Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 5 2e editie - hoofdstuk 11 - Wat is afval?
  • Leefwereld 3e editie deel Leefwereld 5 3e editie - hoofdstuk 6 - Een stevig gebouw
  • Leefwereld 3e editie deel Leefwereld 5 3e editie - hoofdstuk 15 - Opruimen
  • Leefwereld 3e editie deel Leefwereld 5 3e editie - hoofdstuk 16 - Allemaal afval
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 13 - 42 Herrie
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 17 - 42 I'm hot
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 22 - 44 Productie & co
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 24 - 44 Aftuigen
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 25 - 44 Design
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 28 - 45 Jij maakt 'm!
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 29 - 45 Under construction
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 30 - 45 Bouwen maar
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 31 - 45 Aan de slag
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 36 - 45 Ge(k)likt lijmen
  • NatuNiek deel NatuNiek 5 - hoofdstuk 3 - .5 Project 1 Daar zit muziek in
  • NatuNiek deel NatuNiek 5 - hoofdstuk 4 - .6 Project 2 Hoe hoog wordt jouw toren?
  • NatuNiek deel NatuNiek 5 - hoofdstuk 4 - .5 Project 1 Jouw knikker-achtbaan
  • NatuNiek deel NatuNiek 5 - hoofdstuk 4 - .1 Stort niet in, Veilig in jouw tent
  • Natuur Buitengewoon deel Natuur Buiten-gewoon 5 - hoofdstuk 2 - 2 Afval
  • Natuur Buitengewoon deel Natuur Buiten-gewoon 5 - hoofdstuk 7 - 7 Geluid
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 5 - Extra Materialen (natuurkunde) (gr5)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr5)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr5)
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 7 - Weg ermee!
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 8 - Waarheen?
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 12 - Hoe kan dat?
  • Natuurlijk 2e Editie deel Natuurlijk 5 2e editie - hoofdstuk 4 - .3 Mag het wat harder
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 6 - .3 Sterk en stevig, Niet kapot te krijgen
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 6 - .1 Sterk en stevig, Sterke materialen
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 8 - .3 Warmte, licht en geluid, Trillende lucht
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 10 - .2 Een plekje voor iedereen, Van meer naar minder
  • Topondernemers deel Groep 5-6 10 Vlinders in je buik - hoofdstuk 10 - .13 Zijdezacht
  • Topondernemers deel Groep 5-6 4 Oorlog en vrede - hoofdstuk 4 - .1 Bouw je eigen kasteel
  • Topondernemers deel Groep 5-6 6 A tot Z - hoofdstuk 6 - .10 De O is van ontwerpen
  • Topondernemers deel Groep 5-6 6 A tot Z - hoofdstuk 6 - .12 De S van Stuiteren
  • Wijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 5 - hoofdstuk 4 - .3 Horen doe je met je oren
  • Wijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 5 - hoofdstuk 8 - Project 2 Grond onder je voeten
Meer lesmethodes weergeven >>