<< terug naar het overzicht

Kunst en Techniek - grp 7

Theater & Techniek

De leerlingen ontdekken in de lessenserie theater & techniek dat een theatervoorstelling grotendeels bepaald wordt door de gebruikte techniek die ingezet wordt om er een mooi beeld/geheel van te maken. Leerlingen leren dat door de inzet van licht, decor, geluid, kostuums en special effects (rookmachines, bewegende onderdelen, projecties etc.) je een interessante, aantrekkelijke voorstelling neer kunt zetten en de inhoud van een verhaal en de kwaliteit van de voorstelling hiermee kan versterken.

Les 1: De leerlingen leren dat je met stemtechnieken, geluidseffecten en muziek een verhaal kunt ondersteunen.

Les 2: In deze les ontdekken de leerlingen door middel van proefjes de invloed van licht en kleuren op voorwerpen/achtergronden.

Les 3: De leerlingen maken op basis van een verhaal/draaiboek een eigen ontwerp voor een toneelbeeld. Ze leren hierbij te denken aan gebruik van licht, kleuren, voorwerpen, decorstukken, projecties of special effects. De leerlingen maken één toneelbeeld voor een stuk uit een theatervoorstelling waarbij er op twee verschillende locaties iets gebeurt.

Les 4: Door een aantal video’s van theaterproducties te kijken, krijgen de leerlingen een beter beeld van een theater, een speelvlak, lichttechniek, een lichtplan, geluid, special effecten, decor en kostuums. Ze maken per groepje een keuze voor de special effects passend bij hun toneelbeeld.

Les 5: De leerlingen bouwen een minitheater. Ze bedenken en schrijven een kort verhaal als basis voor een toneelstukje. Ze zorgen voor een toepassing van diverse technieken. Ze zijn in staat een efficiënte taakverdeling te maken.

Benodigdheden:

  • Digibord, Chromebooks/laptops met koptelefoons.
  • Leskist groep 7: drie LED lampen die van kleur veranderen, een richtbare spot en een op statief¸ vijf zaklampen, één stekkerdoos en verlengsnoer (zie website Cultuurweb).
  • Papier: witpapier A4, A2 en A1 (1 stuk), papier met lijntjes en pennen/ potloden.
  • Doos met voorwerpen welke geluid kunnen maken; bel, fluitje, glazen pot, knikkers etc.
  • Knutselmateriaal: papier, karton, lijm, hout, lapjes stof, evt. piepschuim, kleurpotloden, verf, kartonnen dozen, rode, groen-gele en blauwe verf en evt. doorzichtige papiertjes groen, blauw en rood.
  • Witte voorwerpen (bijv. vaas, bloempot, koffiekopje), groene appel, rode appel, banaan.
  • Bijlagen les 2, 3, 4 en 5.
  • Eventueel mobiele telefoon, tablet of videocamera met opnamefunctie, megafoon en microfoon, ouderwetse platenspeler met langspeelplaat.
  • Eventueel extra stekkerdozen en verlengsnoeren.
  • Eventueel handpop(pen), een koker, pion, plastic buis om doorheen te praten.

Opmerkingen:

Westland Cultuurweb heeft een leskist beschikbaar voor de Westlandse basisscholen. De leskist kan kosteloos geleend worden. Reserveer de leskist via deze pagina. Er kan gekozen worden om lampen van de schoolinstallatie te gebruiken, eventueel met gebruik van rode, blauwe en groene filters.

Indien mogelijk kan er voorafgaand of aansluitend aan de lessenreeks een voorstelling bezocht worden, zodat de leerlingen zelf kunnen ervaren welke toegevoegde waarde verschillende technieken hebben. Wanneer er een theatergroep op school uitgenodigd wordt, kan wellicht een regisseur of technicus het één en ander vertellen over de gekozen techniek.

Het is ook mogelijk om een theater (De Speld, De TheaterLoods, De Naald) te bezoeken voor een rondleiding en zo meer te leren over gebruik van techniek. Kunstlokaal (een project van Westland Cultuurweb) biedt een bezoek aan Westlandtheater De Naald m.b.v. onderzoeksvragen.

Wellicht zijn er leerlingen van groep 7 die de techniek voor de eindmusical van groep 8 kunnen verzorgen. Je kunt een techniekgroep samenstellen van leerlingen die hier interesse in hebben en het geleerde in de praktijk willen toepassen (onder leiding van een leerkracht, conciërge of ouder die hier affiniteit mee heeft).


Leverancier
WNTweb (algemeen)
Type
Leerlijn
Niveau
groep 7
Uitvoering door
Leerkracht
Kerndoelen
Kerndoel 44: Kennis van produkten
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding

Aansluiting bij methode

  • Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 11 - . Vervoer en verkeer
  • Basispakket NME deel Groene Wiel 7-8 - hoofdstuk 2 - Waarnemen en onderzoeken
  • Blink deel 1 Blink 7 - hoofdstuk 2 - .1 Inbreken met laser
  • Blink deel Blink 7/8 B - hoofdstuk 5 - .3 Duurzaam Design, Coole constructies
  • Blink deel Blink 7/8 B - hoofdstuk 5 - .2 Duurzaam Design, Slopen maar
  • In Vogelvlucht 1e editie deel In Vogelvlucht E - hoofdstuk 6 - .3 Licht kun je breken
  • Jeelo deel 2 Maken van je eigen product 7-8 - hoofdstuk 2 - .4 Een product ontwikkelen
  • Leefwereld 1e editie deel Leefwereld 7 - hoofdstuk 27 - Steun en stevigheid
  • Leefwereld 1e editie deel Leefwereld 7 - hoofdstuk 30 - Denk om de buren
  • Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 7 2e editie - hoofdstuk 9 - Fietsen in het donker
  • Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 7 2e editie - hoofdstuk 22 - Achter het gordijn
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 13 - 42 Herrie
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 15 - 42 Spectrum
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 21 - 43 Vriezen of dooien
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 24 - 44 Aftuigen
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 28 - 45 Jij maakt 'm!
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 29 - 45 Under construction
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 30 - 45 Bouwen maar
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 31 - 45 Aan de slag
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 36 - 45 Ge(k)likt lijmen
  • Montessori onderwijs deel Montessori Bovenbouw - hoofdstuk 3 - 1a. 3 Natuurkundige processen
  • NatuNiek deel NatuNiek 7 - hoofdstuk 3 - .2 Je sms't, Heb je het gehoord?
  • NatuNiek deel NatuNiek 7 - hoofdstuk 3 - .3 Je sms't, Kijk eens goed
  • NatuNiek deel NatuNiek 7 - hoofdstuk 4 - .6 Project 2 Slapen in 2050
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 7 - hoofdstuk 5 - Extra Materialen (natuurkunde) (gr7)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 7 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr7)
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 3 - hoofdstuk 14 - Warmte en kleur
  • Natuurlijk 2e Editie deel Natuurlijk 7 2e editie - hoofdstuk 3 - .3 Stevige dingen bouwen
  • Natuurlijk 2e Editie deel Natuurlijk 7 2e editie - hoofdstuk 4 - .1 Geluid beweegt
  • Natuurlijk 2e Editie deel Natuurlijk 7 2e editie - hoofdstuk 4 - .4 Licht, warmte en geluid
  • Natuurlijk 2e Editie deel Natuurlijk 7 2e editie - hoofdstuk 4 - .3 Zonder licht zie je niks
  • Natuurzaken deel 7 Natuurzaken groep 7 - hoofdstuk 1 - .2 De natuur, Kleur
  • Naut deel Naut 7 - hoofdstuk 1 - .1 De wereld van hout
  • Naut deel Naut 7 - hoofdstuk 4 - .2 De baan moet in elkaar
  • Naut deel Naut 7 - hoofdstuk 4 - .1 Achtbanen
  • Topondernemers deel Groep 7-8 11 Multi media - hoofdstuk 11 - .9 Binnenste buiten
  • Topondernemers deel Groep 7-8 2 Wereld in het klein - hoofdstuk 2 - .8 Het kleine wordt groot
  • Topondernemers deel Groep 7-8 9 Water, aarde, lucht, vuur - hoofdstuk 9 - .7 Poing
  • Wijzer door de Natuur 2e editie deel Wijzer door de natuur 7 - hoofdstuk 2 - .4 Slimme apparaten
  • Wijzer door de Natuur 2e editie deel Wijzer door de natuur 7 - hoofdstuk 4 - .4 Automatisering
  • Wijzer door de Natuur 2e editie deel Wijzer door de natuur 7 - hoofdstuk 5 - .3 Licht en kleuren
Meer lesmethodes weergeven >>