<< terug naar het overzicht

Blote voeten- en zintuigenpad op Jeugdland - Oost

Een belevingsles van zintuigen bij mensen en dieren

In de Hemelse Tuin van Jeugdland bevindt zich een bijzonder pad. Een kronkelend, uitdagend pad waar je met blote voeten overheen mag sluipen en kruipen. Waar je loopt over gras en zand, klautert over stenen, klimt over bomen, glibbert door de modder en je onderweg ook periscopen, voeldozen, proeftafels en een reuzenxylofoon tegenkomt.

In deze les zetten we onze zintuigen helemaal ‘aan’, zo kunnen we ons weer even voelen als de oermens die vroeger leefde in de wilde natuur. De oermens die niet naar de supermarkt kon, maar zelf moest jagen en verzamelen en die geen dagvers broodje in zijn broodtrommel had maar zelf moest ruiken en proeven welk voedsel veilig was om te eten.

Ook leren we hoe dieren hun zintuigen inzetten om voedsel te zoeken, zichzelf te beschermen tegen gevaar, de omgeving te verkennen etc. We maken via verschillende belevingsopdrachten kennis met de superzintuigen van o.a. de mol, de buizerd, de honingbij en de vleermuis in de Hemelse Tuin.

Na al deze zintuiglijke belevenissen delen we onze ervaringen en sluiten we af met een filosofisch gesprek.
Hoe is het om je zo onder te dompelen in de natuur van de Hemelse Tuin? Zijn wij eigenlijk ook een soort dieren?

Meer informatie over Jeugdland vindt u op www.jeugdlandamsterdam.nl

Doel

  • Leerlingen weten waarvoor ze hun zintuigen gebruiken en nodig hebben en weten dat dieren hun zintuigen inzetten voor overleving. Zij gebruiken hierin termen als voedsel te zoeken, bescherming, voortplanting, omgeving verkennen op gevaar, prooidieren, roofdieren etc.
  • Leerlingen kunnen de eigen zintuigen bewuster inzetten en hun ervaringen verwoorden.
  • Leerlingen voelen empathie voor natuurlijke wezens en ze voelen zich sterker verbonden met de natuur om hen heen.

Tijdsinvestering

1,5 uur + reistijd

Verdere benodigdheden

Zorg voor voldoende begeleiding, naast de groepsleerkracht graag per 5 leerlingen één begeleider. De begeleiders hebben een actieve rol: ze lezen instructiekaarten voor en begeleiden hun eigen groepje leerlingen bij de belevingsopdrachten.

Kledingtips: De modder van het blotevoeten- en zintuigenpad kan tot de knieën komen. Maillots zijn niet handig. Korte broeken of broeken die op te rollen zijn wel. Daarnaast kan het handig zijn om een aantal setjes droge kleren mee te nemen. Jeugdland zorgt voor schone handdoeken.

Opmerkingen

Stichting Jeugdland vindt het belangrijk dat alle kinderen mee kunnen doen. Heeft u (een) kind(eren) in de klas die minder of niet goed ter been zijn? Meld dit bij uw reservering, dan bespreken we graag de opties over hoe we de les voor álle kinderen plezierig kunnen maken.

Leverancier
Jeugdland
Type
Lessen op natuurlocatie
Thema
dieren, natuur, planten
Niveau
groep 3, groep 4, groep 5
Periode
april t/m oktober
Plaats
Jeugdland, Valentijnkade 131, 1095 KH Amsterdam
Uitvoering door
Educatief medewerker van Jeugdland + groepsleerkracht
Kosten
Geen kosten (onderdeel van het basisprogramma NME van de Gemeente Amsterdam). Met een eigen bijdrage van de school is deze les ook te combineren met een lunch en / of een speelmiddag op de rest van het terrein van Jeugdland.
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 41: Bouw van organismen