Schone energie opwekken voor de Duurzame Keet - KiBoe Wachterlied/KIEM - West
Onze leerlingen leven in een tijd waarin duurzaamheid vanzelfsprekend wordt. Een tijd waarin we oplossingen moeten vinden om te leven op een manier die de aarde minder belast.
Bij KIEM zien wij het als onze missie om kinderen vertrouwd te maken met duurzaamheid en oplossingen voor een schonere aarde. Dit doen wij vooral door leerlingen zelf te laten experimenteren en te laten werken met duurzame tools.
Tijdens deze les vragen we de leerlingen mee te denken over onze Duurzame Keet. Deze oude Pipowagen wordt omgetoverd tot een off-grid plek om te wonen, een plek waar we alleen gebruik maken van schone energie.
De leerlingen beginnen met het bekijken, voelen en ruiken aan vervuilende brandstoffen en gaan dan aan de slag met schone alternatieven. Ze onderzoeken met zonnecellen, windmolentjes en voltmeters in de hand waar ze het beste zonne-energie en windenergie kunnen vangen. Vervolgens leren ze dat ze deze energie kunnen bewaren en kunnen omzetten naar stroom voor apparaten. Tot slot richten ze hun eigen duurzame mini-keetjes in, en zorgen aldaar voor licht.
KIEM
KIEM is een duurzaam kenniscentrum op het Wachterliedplantsoen waar jong en oud met alle zintuigen leert wat circulariteit en duurzaamheid inhoudt. Bij KIEM maken kinderen als jonge uitvinders contact met hun eigen oplossend vermogen en ervaren ze hoe ze zelf goed voor onze planeet kunnen zorgen.
Doel
Doelstelling 1: Leerlingen weten hoe we energie van de zon en wind kunnen opvangen, bewaren en gebruiken om apparaten te laten werken.
Doelstelling 2: Leerlingen kunnen apparaten hanteren om zonne- en windenergie te meten, op te vangen, te bewaren en aan output te koppelen.
Doelstelling 3: Leerlingen staan open voor duurzame manieren om energie op te vangen en voelen zich er vertrouwd mee.
Tijdsinvestering
1, 5 uur
Verdere benodigdheden
Zorg voor voldoende begeleiding, naast de groepsleerkracht graag per 5 leerlingen één begeleider. De begeleiders hebben een actieve rol: ze lezen instructiekaarten voor en begeleiden hun eigen groepje leerlingen bij de opdrachten.
Opmerkingen
Voor deze les is een voorbereidende les voor op school (30 min) en een optionele verwerkingsopdracht (1 a 2 uur) ontwikkeld.