<< terug naar het overzicht

Houden van dieren - Wijkboerderij Wachterlied - West

Bij het houden van dieren op een boerderij of in huis komt veel kijken, vaak meer dan in eerste instantie wordt gedacht. Tijdens deze les nemen de leerlingen een kijkje in de belevingswereld van boerderij- en huisdieren. Hoe ervaren zij de wereld en de mens? Hoe kun je ze het beste benaderen? Hoeveel lijkt de mens en het dier op elkaar? En wat is er allemaal nodig voor hun verzorging en welbevinden?

Leerlingen ontdekken het antwoord op deze vragen via geleide fantasie, rollenspellen, puzzelen en het uitvoeren van verzorgopdrachten. Na afloop van de les kunnen leerlingen als adviseurs ouders informeren over het houden van dieren. 

Voorafgaand aan de les toont de leerkracht een filmpje over dieren en maakt met de leerlingen de opdracht: “Zorgen voor jezelf en zorgen voor dieren”. Aan het begin van de boerderijles mogen de leerlingen hun leukste dieren bezoeken en benoemen wat de dieren voor hun betekenen. Vervolgens stappen de leerlingen via geleide fantasie en rollenspelen in de belevingswereld van dieren. Daarna gaan de leerlingen in hun groepjes op bezoek bij de dieren en ontdekken ze wat er allemaal komt kijken bij de verzorging van dieren.

Optionele verwerkingsopdracht: Na afloop van de boerderijles maken ze een collage over wat ze geleerd hebben. Met deze collages kunnen ze (eventueel tijdens een bezoek van ouders/verzorgers) vragen beantwoorden over het houden van (huis)dieren.

Wij verwachten bij deze les een actieve houding van de leerkracht in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les.

Doel

  • Leerlingen weten dat voer, water, beschutting, beweging, hygiëne, speelgoed, aandacht en (medische) zorg  nodig zijn voor de gezondheid en welbevinden van een dier
  • Leerlingen kunnen zich inleven in een dier en daaraan conclusies verbinden voor hun omgang met en de verzorging van het dier
  • Leerlingen wegen het welzijn van het dier mee in hun gedragskeuzes bij de omgang met of verzorging van een dier

Tijdsinvestering

1,5 uur + reistijd

Verdere benodigdheden

Voor het afspelen van het introductiefilmpje op school voorafgaand aan de boerderijles is een digibord nodig.

Opmerkingen

Van de leerkracht vragen we:

  • Voorafgaand aan het boerderijbezoek tijd in te plannen voor het voorbereidende filmpje en opdracht.
  • Voldoende begeleiding te regelen voor het boerderijbezoek en de klas te verdelen in groepjes van vijf leerlingen (1 begeleider per 5 leerlingen).
Leverancier
Stichting Ecokids
Type
Boerderijlessen
Thema
dieren, voeding, dierenwelzijn, boerderijdieren
Niveau
groep 4
Periode
Hele jaar
Plaats
Wijkboerderij Wachterlied, Wachterliedplantsoen 2, 1055 SB Amsterdam
Uitvoering door
Educatief medewerker + groepsleerkracht
Kosten
Geen kosten (onderdeel van het basisprogramma NME van de Gemeente Amsterdam)
Kerndoelen
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 41: Bouw van organismen