<< terug naar het overzicht

Kleine Beestjes Laboratorium - Amsterdamse Bos

In de bossen en in het water van de Natureluur wonen allerlei kleine beestjes. Insecten, wormen, duizendpoten, spinnen enzovoorts. Veel leerlingen willen daar van alles over weten. Vandaar deze ‘onderzoekend leren activiteit’ in het buitenlaboratorium.
We hebben een aantal onderzoeksvragen al bedacht. De rest kunnen de leerlingen bedenken: bijvoorbeeld: ‘heeft elk lieveheersbeestje hetzelfde aantal stippels?’ of ‘als je een regenworm in vochtige zachte aarde legt, wat doet ie dan?’ of ‘als een pissebed mocht kiezen, waar ging die dan naar toe: naar het droge zand of de vochtige aarde?'. We gaan eerst de beestjes vangen en daarna doen we de onderzoekjes. We sluiten af met een korte presentatie waarbij de vragen worden beantwoord.
Wij verwachten van de groepsleerkracht een actieve houding in het begeleiden van de leerlingen en deelnemen aan de les, zeker waar het gaat om het begeleiden van één van de groepen.

Doel

  • Leerlingen leren een eigen onderzoek te doen aan kleine beestjes. Zo leren ze goede onderzoeksvragen te stellen en gericht te observeren.
  • Leerlingen ontdekken hoe dieren er uit zien, hoe ze bewegen en hoe ze aan hun eten komen door eigen onderzoek en goed observeren, naar aanleiding van de onderzoeksvragen.
  • Leerlingen waarderen de kleine beestjes door er mee om te gaan.

Tijdsinvestering

1,5 uur + reistijd

Verdere benodigdheden

Het is noodzakelijk om per 7 leerlingen één begeleider te regelen.

Opmerkingen

Inschrijven tot uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de les !

Leverancier
Natuur is een Feest
Type
Lessen op natuurlocatie
Thema
dieren, natuur
Niveau
groep 3, groep 4
Periode
Maart t/m november
Plaats
In het Amsterdamse Bos, De Boswinkel, Bosbaanweg 5, 1182 DB Amstelveen
Uitvoering door
Educatief medewerker van Natuur is een Feest + groepsleerkracht
Kosten
Geen kosten (onderdeel van het basisprogramma NME van de Gemeente Amsterdam)
Kerndoelen
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 41: Bouw van organismen