terugterug naar het overzicht

ESCAPEKIST SNOOKY SNOEK

In deze les maken de leerlingen kennis met de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering. In een spelvorm ontdekken ze dat ze er zelf iets aan kunnen doen door de juiste keuzes te maken.

Als spelvorm is gekozen voor een escape room. Bij de introductie maken de leerlingen kennis met de problematiek en horen ze hun missie: een vis (snoek) helpen die hieronder te lijden heeft. Zal het de leerlingen lukken om binnen een uur de vis weer blij en gelukkig te maken? Vervolgens doen ze vijf verschillende opdrachten op het gebied van energie, circulaire economie (afval) en biodiversiteit en zo vinden ze de code om de vis uit zijn benarde situatie te bevrijden. Als dat gelukt is, wordt dat natuurlijk gevierd.

Tijdsinvestering:

Met introductie en nabespreking duurt deze activiteit ca. 1,5 uur. Het spel wordt buiten gedaan. Voor de introductie is het digibord nodig.

Organisatie
Stichting Code Groen educatie
Type
Gastles
Niveau
groep 5, groep 6
Duurzame ontwikkelingsdoelen
13. Klimaatactie14. Leven in het water
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
afbeelding