<< terug naar het overzicht

Fietstechniek: Fietskeuring

Tijdens deze workshop gaan de leerlingen onder begeleiding van een gastdocent hun eigen fiets controleren en als het nodig is direct verbeteren.

Hebben we de fiets goedgekeurd dan is jouw fiets veilig en kunnen we er een sticker op plakken met ‘deze fiets is goedgekeurd’.

Wat is een veilige fiets? Een veilige fiets is de basis om veilig te kunnen fietsen. In Nederland fietsen we behoorlijk veel. Belangrijk dus dat je fiets in orde is! Maar wanneer is je fiets veilig? Waar moet je op letten? Een veilige fiets voldoet aan de volgende punten:

  1. Het stuur zit goed vast.
  2. De bel is goed te horen.
  3. De handvatten zitten goed vast aan het stuur en zijn heel.
  4. De rem werkt goed. Uitsluitend handremmen? Dan moeten beide remmen goed werken. Indien van toepassing: de remblokjes zijn niet versleten.
  5. De koplamp werkt goed, straalt recht naar voren en geeft wit of geel licht.
  6. De spaken in beide wielen zitten goed vast en er zijn geen ontbrekende spaken.
  7. Zijreflectie: De banden hebben cirkelvormige reflectie of er zitten witte of gele reflectoren aan de wielen, minimaal 1 per wiel.
  8. De banden zijn goed opgepompt en hebben voldoende profiel.
  9. Het zadel zit goed vast.
  10. Het zadel is op de juiste hoogte ingesteld: Je kunt met beide voeten (tenen) net de grond raken.

Tijdsinvestering:

Ca. 2 uur


Leverancier
WNTweb (technieklessen)
Type
Gastles
Niveau
buitenschoolse opvang, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
Plaats
op school
Uitvoering door
Gastdocenten WNTweb
Kosten
gratis
Kerndoelen
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding

Aansluiting bij methode

  • Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 11 - . Vervoer en verkeer
  • Blink deel Blink 5/6 A - hoofdstuk 3 - .3 Stadsmakers, De metropool
  • Blink deel Blink 5/6 A - hoofdstuk 3 - .4 Stadsmakers, Vliegend naar school
  • Jeelo deel 2 Maken van je eigen product 7-8 - hoofdstuk 2 - .4 Een product ontwikkelen
  • Jeelo deel 6 Veilig in het verkeer 5-6 - hoofdstuk 6 - .3 Veilig in het verkeer 3,
  • Jeelo deel 6 Veilig in het verkeer 7-8 - hoofdstuk 6 - .4 Veilig in het verkeer 4
  • Jenaplan onderwijs deel Middenbouw: Techniek - hoofdstuk 50 - 5.50 De fiets
  • Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 7 2e editie - hoofdstuk 9 - Fietsen in het donker
  • Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 29 - 45 Under construction
  • NatuNiek deel NatuNiek 6 - hoofdstuk 2 - .3 Alles draait, Kies het goede tandwiel
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 5 - Extra Materialen (natuurkunde) (gr5)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr5)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 5 - Extra Materialen (natuurkunde) (gr6)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr6)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 7 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr7)
  • Natuur-Nabij deel NN Groep 8 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr8)
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 14 - Kijk op de wijk
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 15 - Geuren en kleuren
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 4 - hoofdstuk 2 - 2 Fiets je?
  • Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 4 - hoofdstuk 3 - 3 Wonder op wielen
  • Natuurzaken deel 5 Natuurzaken groep 5 - hoofdstuk 6 - .1 Verkennen, Extra Thema, Uitvindingen
  • Natuurzaken deel 6 Natuurzaken groep 6 - hoofdstuk 6 - .1 Extra Thema, Uitvindingen
  • Naut deel Naut 5 - hoofdstuk 4 - .3 De fiets, hoe werkt hij?
  • Naut deel Naut 5 - hoofdstuk 4 - .2 De fiets van Omar
  • Naut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 4 - .3 Aan elkaar vastmaken, Maak het met metaal
  • Wijzer door de Natuur 2e editie deel Wijzer door de natuur 5 - hoofdstuk 4 - .3 Handige Wielen
Meer lesmethodes weergeven >>