Natuur op het schoolplein
Groene Schoolplein Wachters
Vanaf nu wordt de natuur op jullie schoolplein extra goed bewaakt. De leerlingen gaan aan de slag als ‘Groene Schoolplein Wachters’ en niets ontgaat hen. Het schoolplein is zoveel meer dan een plek waar je kan spelen. Er valt van alles te beleven en ontdekken, hoe groener hoe leuker. De leerlingen komen tot de ontdekking hoeveel leven er is op hun schoolplein.
De ‘Groene Schoolplein Wachters’ helpen dieren door schuilplaatsen te creëren en pindaslingers op te hangen voor vogels. Daarnaast bestuderen ze de bodem, bekijken ze insecten en leren ze hoe ze bomen kunnen onderzoeken. De zintuigen spelen een belangrijke rol. Hoe maak je een lekkere natuurparfum? Hoe voelt een boom? Welke dieren, planten en paddenstoelen zie ik allemaal?
Doel
Het doel van deze leskist is leerlingen hun eigen omgeving te laten ontdekken. Dit doen ze met verschillende zintuigen en door te onderzoeken.
De leerlingen:
weten hoe ze dieren kunnen helpen op hun schoolplein;
kunnen verschillenden soorten planten en dieren op hun schoolplein herkennen;
kunnen een zoekkaart gebruiken om een soort te identificeren;
zijn in staat om een boom te meten;
kunnen de bodem onderzoeken door verschillende bodems te vergelijken op verschillende kenmerken;
gebruiken de natuur als inspiratie voor creatieve opdrachten als tekenen en het schrijven van een verhaal.
Opmerkingen
Elke opdrachtkaart zit met benodigde materialen in een opdrachttasje. Soms moet je zelf voor enkele aanvullende materialen zorgen. Dit staat vermeld in de tabel hieronder
Inhoud
Er zijn 17 verschillende opdrachten die de leerlingen op en rond het schoolplein kunnen doen. Er is geen vaste volgorde maar niet elke opdracht kan in elk seizoen worden uitgevoerd. In de tabel hieronder vind je voor welke seizoen(en) een opdracht geschikt is.
De opdrachten kunnen uitgevoerd worden in groepjes van twee tot vier leerlingen. Een geschikte werkvorm is het circuit. Ga hierbij zelf op een centrale plek op het plein staan met alle opdrachttasjes. Deel steeds één tasje uit per groepje. Laat leerlingen bij je terugkomen als ze klaar zijn. Laat hen hun bevindingen vertellen en controleer direct de inhoud van het tasje. Geef hen daarna een volgend opdrachttasje mee. Doe dit zolang als je wilt (bijvoorbeeld een half uur).