Lessenserie van 3 lessen
Les 1 Een geweven vacht
In deze les leren de leerlingen hoe textiel wordt gemaakt. Als mensen hebben wij stoffen nodig om onze huid te beschermen tegen verschillende weersomstandigheden en om ons lichaam te bedekken. De leerlingen kunnen in de les met de hulp van een kistje met verschillende soorten textiel leren hoe je de verschillenen tussen stoffen kunt voelen en ervaren. Hoe voelt het op je huid bijvoorbeeld? Waarvoor zou je een bepaalde stof gebruiken en van welk materiaal zouden de stoffen gemaakt zijn?
De leerlingen leren stap voor stap hoe er vanuit een grondstof draden worden gemaakt waarmee vervolgens stof kan worden geweven, gebreid of gehaakt. Als maakopdracht gaan de kinderen zelf aan de slag om met wol een stukje stof te weven.
Les 2 Recyclen, oud textiel in een nieuw jasje
In deze les staat de mode-industrie centraal. Trends komen en gaan en de leerlingen zullen daar zelf ook al ervaring mee hebben. Kleding die ze niet meer leuk vinden, te kinderachtig. Of het willen hebben van items in hun eigen kledingkast omdat ze die leuk en mooi vinden, of zien bij klasgenoten. Kinderen maken, onbewust, al onderdeel uit van de snelle kledingindustrie (fast fashion) en zijn in veel gevallen vast ook al in aanraking gekomen met het begrip “hergebruik” of “recyclen” (=een verzamelnaam voor upcyclen en downcyclen). Vanuit deze invalshoek wordt in deze les gekeken naar kleding, maar wel op een positieve manier. Hoe gaan modeontwerpers creatief om met duurzaamheid en wat zijn de ideeën van leerlingen zelf om oude kleding / oud textiel een nieuw leven te geven?
Les 3 Prachtige printjes
In deze les staan we stil bij de manieren van bedrukken van textiel en de prints op kledingstukken. Kleding met prints bestaan er in alle soorten en maten. Printjes zijn belangrijk om uitdrukking te geven aan stof, bloemenprints worden vaak gebruikt voor romantische kleding, maar ook mannen dragen deze prints steeds vaker. Streepjes en stipjes zijn van alle tijden, sommige prints raken snel uit de mode en bijna overal kom je wel shirts of truien met teksten tegen met statements die mensen bewust of onbewust dragen. In deze les staan we stil bij wat prints kunnen zeggen en of je er juist wel of niet mee opvalt. Daarnaast gaan de leerlingen zelf een print ontwerpen en d.m.v. een zelfgemaakte blokstempel afdrukken op stof. Op die manier gaan ze ook actief aan de slag met het nadenken over wat een print kan uitdragen.
Opmerkingen:
Beeldende leerlijn
De Leerlijn Natuur-Cultuur is onderdeel van een beeldende leerlijn en het resultaat van de samenwerking tussen de cultuurcoaches van BindkrachtVHL en Groene Weelde. Je kunt deze les(sen) met vakdocent inkopen.
Wij gaan in overleg met de cultuurcoaches over mogelijkheid van het inzetten van de vakdocent vanuit CmK. De cultuurcoaches plannen de lessen in overleg op school in. Je ontvangt ook de lesbrief om daarna zelf deze les(sen) te kunnen geven.