<< terug naar het overzicht

WORKSHOP EIWITTRANSITIE

Op dit moment is het grootste deel van het eiwit dat wij eten van dierlijke oorsprong: eieren, vlees, melk en kaas. Maar er komen steeds plantaardige alternatieven en dat is ook heel belangrijk als je kijkt naar de impact van dierlijke eiwitten op klimaat en milieu. In deze workshop draait alles om vragen als: Hoe ziet mijn eigen eiwitconsumptie eruit? Waarom is een meer plantaardig dieet een goed idee? En waar kun je op letten als je meer plataardig gaat eten?

Doel:

Na deze workshop kan/weet de leerling:

-wat de gezondheidsvoordelen van plantaardige eiwitten zijn en hoe deze verschillen van dierlijke eiwitten
-wat de duurzaamheidsvoordelen van plantaardige eiwitten zijn en hoe deze verschillen van dierlijke eiwitten
-zelf plantaardige eiwitten gebruiken in twee recepten
-reflecteren op het gebruik van dierlijke vs plantaardige eiwitten in het eigen voedingspatroon

Tijdsinvestering:

1,5 uur (in twee parallelgroepen 2x 15 min) 

Opmerkingen:

Neem mee naar deze workshop: een snack /recept wat je vaker eet, en waarin eiwitten zitten. 

Let op: deze workshop is bedoelt voor bovenbouw havo/vwo.

Organisatie
Aeres Hogeschool
Type
VO Gastlessen en workshops
Niveau
voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Kosten
165,00 per groep
Kerndoelen
Kerndoel VO 29: De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven.
Kerndoel VO 34: De leerling leert hoofdzaken te begrijpen van bouw en functie van het menselijk lichaam, verbanden te leggen met het bevorderen van lichamelijke en psychische gezondheid, en daarin een eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Kerndoel VO 35: De leerling leert over zorg en leert zorgen voor zichzelf, anderen en zijn omgeving, en hoe hij de veiligheid van zichzelf en anderen in verschillende leefsituaties (wonen, leren, werken, uitgaan, verkeer) positief kan beïnvloeden.
Kerndoel VO 36: De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan.
Kerndoel VO 42: De leerling leert in eigen ervaringen en in de eigen omgeving effecten te herkennen van keuzes op het gebied van werk en zorg, wonen en recreeren, consumeren en budgetteren, verkeer en milieu.
Domeinen
Voeding
Duurzaamheid
Duurzame ontwikkelingsdoelen
3. Goede gezondheid en welzijn
Trefwoorden
Eiwittransitie
eiwitbronnen
peulvruchten
duurzaam voedselpatroon