<< terug naar het overzicht

Urbo3D - klimaatspel

Het Urbo3D Klimaatspel wordt gespeeld door de leerlingen in een online omgeving. In het spel kunnen de spelers hun eigen wijk opnieuw ontwerpen in een 3D-omgeving. Er moeten nieuwe woningen worden gebouwd, maar de wijk moet ook aangepast worden aan het veranderende klimaat. Welk team maakt het beste ontwerp?

Het spel wordt gespeeld door een team van drie spelers met elk een eigen rol. Een team heeft een gezamenlijke opdracht om de wijk klimaatadaptief te ontwerpen. De teamleden moeten overleggen hoe ze de opdracht gaan uitvoeren. Omdat in een wijk de grond schaars is zullen er compromissen moeten worden gesloten.

Aan hand van hun scores ziet een team of ze goed bezig zijn. Voor zowel de klimaatadaptieve maatregelen als het aantal te bouwen woningen zijn punten te verdienen. Het gaat echter niet alleen om het spelen. Het vergelijken van het eindresultaat van de teams is interessant, omdat daaruit kan worden opgemaakt welke maatregelen het efficiëntst waren en waarom een team daarvoor heeft gekozen.

Tijdsinvestering:

1 lesuur

Opmerkingen:

Bij deze activiteit gaat het over een interactief spel dat leerlingen online uitvoeren. Het opzetten en begeleiden van het spel kan gebeuren door de leerkracht zelf, vraagt dan wel het goed doornemen van de docenteninstructie vooraf. Op aanvraag kan ook een medewerker de docent begeleiden in het opzetten en uitvoeren van het spel. Afhankelijk van de voorkeuren kan dat in een (online) afspraak vooraf, of de WNTweb medewerker begleidt de les op school (dat kan op maandag/dinsdag/woensdag ochtend).

Omdat het om een online spel gaat is het belangrijk dat er per leerling een laptop aanwezig is met muis en dat deze een verbinding heeft met het internet. Ook de docent moet beschikken over een laptop aangesloten aan het internet, en aan het digiboard van het leslokaal.


nieuw
Leverancier
WNTweb (algemeen)
Type
Doe-het-zelf les
Niveau
voortgezet onderwijs (onderbouw), voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Plaats
op school
Uitvoering door
Leerkracht - op aanvraag begeleiding door WNTweb
Kerndoelen
Kerndoel VO 29: De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven.
Kerndoel VO 30: De leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.
Kerndoel VO 31: De leerling leert onder andere door praktisch werk kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in processen uit de levende en niet-levende natuur en hun relatie met omgeving en milieu.
Kerndoel VO 42: De leerling leert in eigen ervaringen en in de eigen omgeving effecten te herkennen van keuzes op het gebied van werk en zorg, wonen en recreeren, consumeren en budgetteren, verkeer en milieu.