NATUURKRACHT onderwijsproject Geul en Gulp
Kinderen leren hoe de natuur omgaat met water en wateroverlast. Zij maken kennis met de waarde van klimaat robuuste natuur met een goede sponswerking en ruimte voor waterberging .
Aanleiding voor deze lessenreeks is de wateroverlast en overstroming van 2021 en de hevige buien in de daaropvolgende jaren.
Tijdens dit project leren kinderen hoe de natuur omgaat met water door allerlei veldwerkonderzoekjes te doen in de natuurgebieden in het Geul- en Gulpdal. Vervolgens bedenken ze in groepjes ideeën om de sponswerking in hun eigen school- of woonomgeving te verbeteren. Het best uitvoerbare idee wordt dan daadwerkelijk gerealiseerd. De school ontvangt daar een klein budget voor.
Inhoud:
Onze project-aanpak in het kort:
1e les: de kinderen maken middels een presentatie kennis met de mogelijkheden die de natuur biedt om water langer vast te houden; tijdsduur ongeveer 1,5 uur.
2e les: we bieden een veldles aan in één van de natuurgebieden langs de Geul of Gulp. Tijdsduur 1 dagdeel (liefst een ochtend).
3e les: we vragen de kinderen om een actie in hun eigen schoolomgeving te bedenken om water langer vast te houden. Een actie die ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden door de kinderen. Tijdsduur ongeveer 1,5 uur.
Doel:
Kinderen leren meedenken over oplossingen om wateroverlast door klimaatverandering te beperken door te onderzoeken hoe de natuur dat doet.
Tijdsinvestering:
Les 1 in de klas: 1½ uur
Les 2 veldles in natuurgebied langs Geul of Gulp: 1 dagdeel (liefst een ochtend)
Les 3 in de klas: presentatie door leerlingen 1½ uur
Planning en uitvoering actieplan: door de school zelf te bepalen
Verdere benodigdheden:
Een aantekenschrift voor elke leerling vanaf les 1 te faciliteren door de school. En een lokaal met digibord voor de presentaties.
Opmerkingen:
Dit project is alleen beschikbaar voor scholen in de volgende gemeentes: Meerssen, Valkenburg aan de Geul, Gulpen-Wittem, Vaals en Simpelveld. Loopduur: alleen 2024.
Contactpersoon deze activiteit: Josien van Boekel
Duurzame ontwikkelingsdoelen
21e eeuwse vaardigheden:
Communiceren, Samenwerken, Sociale en culturele vaardigheden, Zelfregulering, Probleemoplossend vermogen, Kritisch denken, Creatief denken, Probleem oplossen, Informatievaardigheden