VERNIEUWD Het schoolomgevingsspel
VERNIEUWD: opdrachten in een nieuw jasje & nu ook voor groep 6
Aan de hand van gevarieerde opdrachten bekijken kinderen hun schoolplein door andere ogen!
In een actieve spelvorm krijgen kinderen korte opdrachten die ze in groepjes op het schoolplein kunnen uitvoeren. De opdrachten zijn onderverdeeld in een aantal thema’s: bomen & struiken, mensendingen, planten, grond & stenen, het weer, dieren.
Met deze leskist maak je dingen zichtbaar op het schoolplein die anders misschien voor kinderen verborgen blijven.
TIP: Een interessante leskist om kinderen te betrekken en/of het gesprek op gang te brengen bij het vergroenen van een speelplaats. Het spel zou daartoe ook met het team gespeeld kunnen worden. Ook leuk voor Buitenlesdag!
Doel:
- Kinderen leren dat er niet alleen natuur in natuurgebieden is, maar ook in de stad, in de nabije omgeving en zelfs op een (grotendeels) stenen schoolplein nog natuur te vinden is.
- Kinderen ontdekken dat doodgewone dingen heel bijzonder kunnen zijn door te zoeken - bekijken - voelen - nadoen - ordenen.
Tijdsinvestering:
een uur tot een ochtend/middag
Verdere benodigdheden:
Een schoolplein waarop geen andere kinderen spelen tijdens deze activiteit.
Duurzame ontwikkelingsdoelen
21e eeuwse vaardigheden:
Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering