Leven van de natuur

Ter voorbereiding aan de les op locatie kunt u onderstaande activiteiten met de leerlingen doen.



Voorbereidende activiteit

Werkwijze:
Kringgesprek
Het kringgesprek is bedoeld om met de leerlingen na te denken over situaties waarin overlevingstechnieken van pas kunnen komen en te praten over de verschillende dingen die nodig zijn om te overleven. Dit om alvast de fantasie te prikkelen. De volgende vragen/thema’s kunnen aanbod komen:

Amulet maken
Om te verankeren wat er nu echt nodig is om te overleven kunnen de kinderen een amulet maken. Op een amulet staan geheimzinnige tekens. Deze tekens zullen in de les op het CNME pas betekenis krijgen. Misschien kunnen de leerlingen zelf al raden waar de tekens voor staan? In de les op het CNME heeft iedere leerling een eigen amulet nodig. Waar de amulet van moet worden gemaakt is een vrije keus. De ervaring leert dat amuletten van klei geen succes zijn. Amuletten van klei zijn zwaar om de nek en breken snel. Wel is het noodzakelijk dat de amulet aan de volgende voorwaarden voldoet:

Actie leerkracht



Verwerkingsactiviteit

In de 21ste eeuw hebben wij weinig direct met de natuur te maken om in onze basisbehoeften te voorzien. We hebben immers, geld, winkels en fabrieken en zouden met de huidige ontwikkelingen in internetshoppen zelfs de deur van ons warme huis niet meer uit hoeven en toch aan voedsel, water en warmte kunnen komen. De rol van de natuur voor ons overleven wordt hierdoor onderschat en de behoefte om zorg te dragen voor deze natuur is langzaam aan het verdwijnen. Omdat eigenlijk alles wat wij nodig hebben te koop is, wordt vergeten dat al wat in de winkel ligt een (gedeeltelijke) oorsprong heeft in de natuur. Door de natuur te verwaarlozen snijden wij in onze eigen vingers. We verwaarlozen immers de bron die zorgt voor eten op tafel (en de tafel zelf), luxe kleding, een warm huis en nog veel meer.

De volgende opdracht is een verwerkingssuggestie om de leerlingen te laten nadenken over de herkomst van onze producten. Alle producten waar wij zo aan gehecht zijn vinden geheel of gedeeltelijk hun oorsprong in de natuur. Voor sommige producten (bv. groente, fruit) is het vrij voor de hand liggend dat deze een natuurlijke oorsprong hebben. Maar hoe zit dat met producten zoals papier of plastic?

In deze opdracht gaan de leerlingen in groepjes een aantal producten herleiden tot de (natuurlijke) grondstof.

U kunt zelf meerdere producten verzinnen, of één product klassikaal behandelen. De leerlingen starten met een product en gaan zelf uitpluizen (via internet, boeken, etc) van welke natuurlijke grondstof het product nu eigenlijk is gemaakt.
De leerlingen presenteren hun bevindingen aan de klas doormiddel van een collagebord en een uitlegbord. De opdrachtkaarten en een voorbeeld opdracht staan beschreven in de bijlage. Download hier de ‘opdrachtkaarten en voorbeeld opdracht´.

Bestanden bij dit materiaal:

Handleiding Leven vd natuur.pdf
Lesbrief Leven van de Natuur.pdf
Leven van de natuur - Opdrachtkaarten en voorbeeldopdracht.pdf
Leven van de natuur - Tekens amulet.pdf

[sluiten]