Levende zee

Tijdens de les in het centrum willen we de leerlingen zoveel mogelijk ervaringen met de levende dieren uit de zee op laten doen. We bespreken ook de complexiteit van het ecosysteem “Zee”. De invloed van de mens op dit ecosysteem is erg groot, daarom vragen we aan u dit onderdeel met de leerlingen als voorbereiding te behandelen.



Voorbereidende activiteit

Doel: De leerlingen weten waar de dieren uit de les vandaan komen. De leerlingen ervaren dat de zee een kwetsbaar ecosysteem is. De mens, met al zijn activiteiten, is voor de zee een grote bedreiging.

Benodigdheden:

Werkwijze:
Suggestie 1: Voorbereidend filmpje
Ter voorbereiding op de les op locatie kan het filmpje Mee met een mosselboot de Oosterschelde op worden bekeken. In 5 minuten wordt duidelijk waar de dieren, die de leerlingen in het leslokaal op locatie gaan zien, vandaan komen.

Suggestie 2: Informatie verzamelen via een SOLE opdracht (zie bijlage voor extra uitleg)
De SOLE opdracht bestaat uit een opdracht die je op het bord projecteert en naar de beschikbare digitale hulpmiddelen stuurt (hierdoor is het vertalen eenvoudiger). De leerlingen gaan in viertallen op zoek naar het antwoord waarbij er per viertal maar één digitaal hulpmiddel gebruikt mag worden. Hierdoor leren de leerlingen veel meer van en met elkaar. De leerkracht laat het leerproces geheel aan de leerlingen. Verlaat als het even kan het lokaal en meldt dat je over 15 minuten terug bent. Observeren van een afstandje is natuurlijk heel leerzaam voor de leerkracht.
Na 15 minuten bespreek je met de groep de gevonden resultaten waarbij kennis uitwisseling centraal staat.

De digitale opdracht voor de leerlingen:
Ga in viertallen op zoek naar het antwoord op onderstaande vraag. Je mag per viertal maar één digitaal hulpmiddel gebruiken. Jullie hebben 15 minuten de tijd. Daarna presenteren we de antwoorden aan elkaar dus bedenk ook hoe je jullie antwoord wil presenteren.

SOLE opdracht geheimtaal
 

Succes.

Extra uitleg voor de leerkracht:
De leerlingen zullen al snel de vertaling te pakken hebben. Daarmee hebben ze de vraag, maar dus nog niet het antwoord. De 15 minuten zijn vrij kort. Mogelijk is het zinvol om iets langer de tijd te geven afhankelijk van de groep..
De keuze voor ‘Japans’ (zoeken ze zelf ook op o.a. via google translate) is niet willekeurig. Zeer veel exoten (dieren en planten die hier o.a. door toedoen van de mens zijn gekomen) komen uit Japan. Voorbeelden zijn Japanse oester en Japans bessenwier.
Bij een SOLE gaat het vooral om het proces, samenwerken, informatie verwerken en presenteren.

Suggestie 3: Zee quiz spelen
Spelregels:

Mogelijke stellingen:



Verwerkingsactiviteit

Doel: De leerlingen verdiepen de opgedane kennis van de lescyclus Leve(n)de zee.

Werkwijze:
Suggestie 1: Observatie verwerking, determineren
De leerlingen hebben tijdens de les een dier geobserveerd en hun werkblad ingevuld.
Laat een leerling zijn/haar observatie voor de groep voorlezen zonder de naam van het dier te verklappen. Zodra de groepsgenoten weten om welk dier het gaat mogen ze de vinger opsteken.

Tips:
Laat eerst alles voorlezen en kijk voor hoeveel leerlingen de beschrijving zinvol was.
Vaak steken leerlingen te vroeg hun vinger op. Bijvoorbeeld: Dier heeft vijf poten. Dit kan een zeester maar ook een brokkel- of slangster zijn.
Bespreek samen welk kenmerk geholpen heeft of juist gemist is in de beschrijving.

Suggestie 2: Kennis en vaardigheden verbreden via 21st century skills
Levende zee verwerkingsopdracht plastic soep:

Opdracht aan de groepjes:
Zorg binnen een half uur dat je, in maximaal 1 minuut aan de hele groep kan uitleggen wat het antwoord op jullie vraag is.

8 opdrachten 1 per subgroep:

Nadat elke groepje een korte presentatie heeft gehouden gaan de groepjes op zoek naar oplossingen.
Hierbij dienen de leerlingen vooral te zoeken naar oplossingen waar zij zelf iets aan kunnen doen. Wat anderen (bijvoorbeeld volwassenen) kunnen doen kan een aanvulling zijn.
In een kringgesprek worden de ideeën verzameld en gesplitst in wat mensen kunnen doen en dingen die de leerlingen zelf kunnen doen. Vervolgens word gezamenlijk bepaald welk zelf uit te voeren idee het beste is. Spreek met de groep af dat ze de komende week het beste idee ook in praktijk brengen.

De leerlingen zullen veel informatie vinden. Graag wijzen we je op een speciaal initiatief waarbij het eigen handelen centraal staat. Dit initiatief heet, ‘Help mee, verlos de Zee! ‘ en is gestart door een 19 jarige jongen aan de Nederlandse kust.
Als de leerlingen er niet zelf mee komen is het een erg inspirerend voorbeeld en dus goed om dit alsnog in te brengen.

Suggestie 3: Het voedselweb spel
In de natuur en dus ook in de zee geldt ‘eten en gegeten worden’. In zo’n systeem (ecosysteem) zijn planten en verschillende dieren van elkaar afhankelijk, omdat ze elkaar eten. Een keten van plant -planteneter – vleeseter noemen we een voedselketen (voorbeeld: alg – zeepier – vis – zeehond).
In de natuur lopen verschillende voedselketens dwars door elkaar. Ze vormen ze een web van voedselketens: een voedselweb.

Voedselweb

Met het spel “Voedselweb van de zee” kan dit systeem en de afhankelijkheid, die planten en dieren onderling met elkaar hebben, verduidelijkt worden. Hieronder volgt de uitleg van het spel.


Doel: De leerlingen leren dat verschillende zeedieren en –planten van elkaar afhankelijk zijn, doordat ze elkaars voedsel vormen. Alle dieren en planten zijn met elkaar verbonden in een voedselweb.

Benodigdheden:

Werkwijze:
Vraag de leerlingen wat ze al weten van deze dieren. Wat zouden ze eten? Door wie zouden ze gegeten worden?

Elke leerling is straks een dier of plant. Ze gaan met elkaar een voedselweb vormen.

Spelregels voedselwebspel:

Je wilt het liefst zelf eten

Dan wordt je opgegeten

Iedereen moet aan de beurt komen

Einde van het spel

De algen zijn het minst opvallend. Je ziet ze bijna niet, maar ze zijn wel heel belangrijk! Wat zou er gebeuren als er geen algen zijn? Dit gaan de leerlingen uitbeelden:

Dit voedselwebspel is (gedeeltelijk) overgenomen van en met toestemming van de Waddenzeeschool

Bestanden bij dit materiaal:

Handleiding Leve(n)de zee.pdf
Lesbrief Leven de Zee.pdf
Levende zee - Uitleg SOLE.pdf

Afbeeldingen:

[sluiten]