Amfibieën en Reptielen

Specifieke voorkennis is voor deze les niet vereist. Wel is het aan te raden om een aantal nieuwe begrippen voor aanvang van de les op locatie, de revue te laten passeren. De voorbereidende activiteit helpt u daarbij. Alle bestanden die nodig zijn, kunt u onderaan deze pagina downloaden.



Voorbereidende activiteit

Doel: De leerlingen maken kennis met twee soorten klassen van gewervelde dieren

Benodigdheden: Digibord

Filmpje: 

Extra fimpjes:

Werkwijze:
Tijdens deze activiteit kijken de leerlingen het filmpje ‘verschil tussen amfibieën en reptielen’. In het filmpje worden een aantal amfibieën en reptielen (en hun verschillen) besproken. Ter aanvulling kunt u eventueel nog een van de andere filmpjes bekijken. Aan de hand van het filmpje volgt een onderwijsleergesprek.

Onderwijsleergesprek (10 min)



Verwerkingsactiviteit

Doel: De leerlingen verdiepen zich in de kennis die zij tijdens de les op locatie hebben opgedaan.

Benodigdheden: 

Werkwijze:
De leerlingen maken individueel een kort verslag over de les “Reptielen en amfibieën”.
Het belangrijkste kenmerk per dierklasse staat hierbij centraal. De leerlingen geven aan welke levende dieren ze hebben gezien in het leslokaal en waarom deze dieren bij de reptielen of juist bij de amfibieën horen.
De kinderen kunnen het werkblad invullen om het verslag te maken. U vindt deze in de bijlage. In de handleiding staat het belangrijkste kenmerk per dierklasse beschreven. Verder vindt u aanvullende informatie over de dierklasse.

Bestanden bij dit materiaal:

Antwoordenblad van de leskaart.pdf
Handleiding Amfibieen en Reptielen.pdf
Lesbrief Amfibieen en reptielen.pdf
Werkblad Het verslag.pdf
Werkwijze livestream_Amfibieen.pdf
Woordzoeker A&R.pdf

[sluiten]