Alles voor een pannenkoek

De lescyclus bestaat uit een voorbereiding die u op school kunt uitvoeren, de les op de kinderboerderij en een verwerking die u ook op school kunt uitvoeren.



Voorbereidende activiteit

Doel: Aan het einde van deze activiteit zijn de leerlingen voorbereid op de les op de kinderboerderij en hebben de leerlingen kennis gemaakt met een aantal begrippen die tijdens de les ter sprake komen (o.a. melk, eieren, graan, koekenpan, pannenkoeken).

Benodigdheden: 

Werkwijze:
De koksmuts kan aanleiding zijn voor een kringgesprek over de kok, de keuken, koken of een restaurant. In de bijlage zit het verhaal van Kok Pollepel het is belangrijk dat de kinderen dit verhaal gehoord hebben voordat ze bij les op de kinderboerderij komen. Meerdere begrippen die tijdens de les aanbod komen zitten in dit verhaal (denk aan kok, pollepel, koekenpan, bakken, pannenkoek, graan, eieren, melk e.d.).
Een suggestie is om een tafel of hoek in de richten rondom dit verhaal met het thema ‘de keuken’. Hier kunnen voorwerpen terug komen die passen in het verhaal, zoals de pollepel, een eierdoos, een melkpak, een koekenpan etc.

Leerlingen met een glutenallergie? Overleg voorafgaande aan uw komst naar de kinderboerderij met ouders hoe hiermee om te gaan. Hoe ernstig is de allergie? Wat mag de leerling tijdens de les wel en niet? Laat de betreffende leerling(en) bijvoorbeeld een glutenvrije pannenkoek van thuis meenemen in een brooddoos.



Verwerkingsactiviteit

Doel: Aan het einde van de verwerkingsactiviteit hebben de leerlingen de opgedane kennis herhaald en geconsolideerd.

Suggestie 1: Het verhaal van “Kok Pollepel” (download hier of onderaan deze pagina)
Dit verhaal is in de voorbereidende activiteit gebruikt om de leerlingen op de les voor te bereiden. Mocht u hier niet aan toegekomen zijn, zijn kan het verhaal eventueel dienen als een speelse herhaling van de les in het centrum.

Suggestie 2: Knipblad Pannenkoek (download hier of onderaan deze pagina)
De leerlingen knippen de plaatjes uit en leggen ze in de goede volgorde.

Suggestie 3: Kleurplaat boerderij (download hier of onderaan deze pagina)
De leerlingen kleuren de plaat in de bijlage.

Suggestie 4: Diploma (download hier of onderaan deze pagina)
U kunt dit diploma eventueel voor uw komst naar de les op de kinderboerderij kopiëren op stevig papier en de namen van de leerlingen invullen. Na het bakken van de pannenkoeken kunt u ieder kind een diploma geven. U kunt het diploma ook na de les in de klas uitdelen.

Bestanden bij dit materiaal:

Alles voor een pannenkoek - Diploma.pdf
Alles voor een pannenkoek - Kleurplaat.pdf
Alles voor een pannenkoek - Knipblad Pannenkoek.pdf
Alles voor een pannenkoek - Verhaal kabouter Pollepel.pdf
Handleiding Alles voor een pannenkoek.pdf
Lesbrief Alles voor een Pannenkoek.pdf

Afbeeldingen:

[sluiten]