Veldwerk
Op school kunnen de zintuigen alvast geoefend worden ter voorbereiding voor de les op locatie.
Voorbereidende activiteit
Doel: Aan het einde van deze activiteit hebben de leerlingen ervaringen opgedaan met de verschillende zintuigen, die zij tijdens de veldwerkexcursie zullen gebruiken.
Benodigdheden:
- PowerPoint Presentatie (download hier serie 1 en serie 2 of onderaan deze pagina).
Werkwijze:
Op school kunnen de zintuigen alvast geoefend worden.
Zien
- Raadspel: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Een leerling kiest een voorwerp in de klas en zegt: “Ik zie, ik zie wat jij niet ziet; het is rood en het is rond’’. Andere kinderen raden wat het is.
- Kimspel. Allerlei spullen op tafel. Ogen dicht; 1 voorwerp weghalen; wat is verdwenen.
- Zoek de verschillen; met tekeningen of voorwerpen of dezelfde boeken anders neergezet.
- Gezichtsbedrog plaatjes.
- Zoek de dieren plaatjes.
- Snel tellen: hoeveel silhouetvogels zie je hier? Snel plaatje weer weg.
- Herken je deze vogel aan het silhouet; staand en/of vliegend.
Horen
- Raad het geluid. Kinderen maken geluid met een gebruiksvoorwerp; drinkbeker dicht draaien; met schaar knippen; deur dicht en open. Andere kinderen raden.
- Hoeveel achter je? 1 leerling zit voor de klas met rug naar kinderen, met blinddoek op, oren wel vrij; kinderen aanwijzen, die zachtjes achter de leerling gaan staan; dan moet er geraden worden hoeveel leerlingen er staan. Soms alleen de leerkracht of de hele groep.
- Onthoud het geluid. Vogelplaatje laten zien met geluid; stuk of 6, dan overhoring zonder plaatje; 3 stuks. Op internet staat een vogelgeluidenquiz
Ruiken
- Leerlingen met blinddoek voor allerlei zaken laten ruiken; een zakje potpourri; hagelslag, pindakaas, jus d ‘Orange, cola, pepermunt, drop, maar ook een nieuw stuk gum of het haar van iemand. Leerlingen mogen zelf ook verzinnen.
Proeven
- Leerlingen gaan geblinddoekt allerlei zaken proeven: chocolade en/of suikerhagelslag. pindakaas, pepermunt, muntblaadjes, zeewier, zout, suiker, citroen, perzik, mango, etc.
- Uiteraard kunnen er ook allerlei drankjes worden geproefd; cola, Rivella, tonic, Fanta, bitter lemon, chocomelk, allerlei soorten melk.
Voelen
- Leerling geblinddoekt iets laten voelen: potlood, balpen, sinaasappel, appel, plant. Welke heb je gevoeld? Welke was het van de vensterbank? Drinkbeker; verschillende bekers op tafel – eerst gezien, dan met blinddoek een gevoeld en teruggezet; welke was het? Haar van andere leerlingen voelen of compleet gezicht van leerling; wie was het?
Verwerkingsactiviteit
Totale tijd: 15 a 30 minuten naar wens van de leerkracht.
Mogelijkheid tot herhaling van eerder gedane zintuigoefeningen in het klaslokaal, maar ook de kernelementen van de veldwerkles rond de school herhalen. Materialen zijn te leen bij het lescentrum.
Bestanden bij dit materiaal:
Handleiding Veldwerk.pdf
Lesbrief Veldwerk.pdf
Veldwerk PowerPoint serie 1.pptx
Veldwerk PowerPoint serie 2.pptx
![[sluiten]](../images/button.php?text=sluiten)