Paddenstoelen

Nadat u de les op het lescentrum heeft gehad, krijgt u van ons een paddenstoelenbroed pakket. In het pakket zit compost met schimmeldraden van de champignon. Hieronder wordt uitgelegd hoe u dit pakket kunt gebruiken.   



Voorbereidende activiteit

Hieronder leest u enkele suggesties voor voorbereidende activiteiten

Sporenafdruk maken
Wanneer de champignons rijp zijn geworden kunt u een sporenafdruk (laten) maken.
Zoek een rijpe champignon uit. Rijpe champignons lijken op een open paraplu.


Benodigdheden:

Werkwijze:

  1. Snijd de steel vlak onder de hoed af.
  2. Leg de hoed plat op een stuk papier.
  3. Zet er een glas overheen.
  4. Haal na een paar dagen het glas weg.
  5. Houd je adem in, niet blazen.
  6. Het sporenfiguur kan nagetekend worden.



Verwerkingsactiviteit

Paddenstoelen kweken

Doel: De leerlingen weten dat een schimmel/paddenstoel zich voortplant door middel van sporen en hebben deze ook gezien. De leerlingen ervaren dat sommige schimmels/paddenstoelen eetbaar zijn door 1 soort te proeven.

Benodigdheden:

Werkwijze:

U heeft van ons een paddenstoelenbroed pakket ontvangen. In het pakket zit compost met schimmeldraden van de champignon. Na ongeveer een week ontstaan er diverse witte knoppen op de zwamvlok. Deze komen boven de grond en worden steeds groter. In ongeveer één week groeien de knoppen uit tot een champignon. Als de champignons groot genoeg zijn, kunnen ze geoogst worden. Er kunnen twee oogsten van de zwamvlok worden gehaald.

Aandachtspunten voor een goed resultaat 

Volgen van de ontwikkeling 
Laat de leerlingen regelmatig naar de champignons kijken. Als er voldoende champignons zijn, is het natuurlijk leuk om met de leerlingen een champignongerecht te maken (soep, omelet, gebakken champignons). 


Sporendoos of sporoscoop maken
De leerlingen hebben tijdens de les op het CNME met een sporendoos of sporoscoop gewerkt. Met een sporoscoop kun je sporen zien vallen.

Benodigdheden:

Werkwijze:

  1. Schilder de binnenkant zwart.
  2. Maak in het deksel en aan een korte zijkant een gat.
  3. In een lange zijkant maakt u een smalle sleuf.
  4. Leg de hoed van een rijpe champignon op de sporoscoop.
  5. Houd een zaklamp tegen de smalle sleuf aan.
  6. Kijk door het kijkgat.
  7. Als u geluk hebt ziet u een mooie sporenregen.


Paddenstoelentafel (creatieve verwerking)
Het is heel moeilijk om paddenstoelen een tijdje in de klas te houden; ze verrotten in een paar dagen. Van klei kun je prima zelf paddenstoelen maken. Een buitenles kan een grote inspiratiebron zijn. Laat de leerlingen (tijdens een wandeling) de paddenstoelen goed bekijken en zo mogelijk natekenen. Terug op school kunnen ze van klei een paddenstoel maken. Nadat de paddenstoelen zijn gebakken, kunnen ze worden beschilderd. Zet of plak de paddenstoel op een houten plank (of oud dienblad). Zoek wat bladeren en mos en je hebt een mooie paddenstoelentafel.


Paddenstoelenmuurkrant
Laat de leerlingen (in groepjes) alles wat ze weten over paddenstoelen verwerken in een muurkrant. De leerlingen kunnen hierbij tekenen, schrijven en plakken. De leerlingen kunnen op weg geholpen worden door onderstaande vragen op het bord te schrijven. De leerlingen kunnen natuurlijk ook zelf vragen bedenken.

Bestanden bij dit materiaal:

Handleiding Paddenstoelen.pdf
Lesbrief Paddenstoelen.pdf

Afbeeldingen:

[sluiten]