Beschuit met muisjes

Ter voorbereiding aan het bezoek aan de kinderboerderij kunt u een voorbereidende les in de klas doen. De leerlingen maken tijdens deze les kennis met tenminste 5 vaderdieren, moederdieren en hun jongen die op de boerderij leven (koe-stier-kalf, merrie-hengst-veulen, geit-bok-lam, ooi-ram-lam, hen-haan-kuiken). Alle bestanden die nodig zijn, kunt u onderaan deze pagina downloaden.



Voorbereidende activiteit

Benodigdheden:

Werkwijze:
Klassegesprek (±10 min) 
De leerlingen hebben post gekregen: een geboortekaartje van de kinderboerderij. Er zijn allemaal baby’s geboren en de klas is uitgenodigd om langs te komen. Welke baby’s er precies geboren zijn, dat staat er niet bij. Naar aanleiding hiervan volgt een gesprek over de lente, voornamelijk over jonge dieren. Welke jonge dieren zou je allemaal kunnen vinden op de boerderij?  Vraag aan de kinderen van verschillende dieren of ze weten hoe de vader, de moeder en het kind heten. 

Felicitatiekaarten maken (±20 min) 
Het is natuurlijk wel spannend. Op het kaartje staat niet WELKE dieren er geboren zijn.
Vraag: wat denk jij? Welk dier vind jij leuk? Elke leerling slaat hierover aan het fantaseren en maakt een felicitatiekaart. 

Onderaan deze pagina kunt u voorgedrukte felicitatiekaarten downloaden die door de leerlingen afgemaakt kunnen worden. Een eigen kaart mag natuurlijk ook. Op de stippellijntjes vullen de leerlingen de namen in van het vader en moeder dier en het jong in, bv. ‘Koe en stier, hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van uw kalf’, of ‘Hen en haan, van harte gefeliciteerd met de geboorte van uw kuiken’. 
Verder is er een kadertje waarin ze het jong (eventueel met de ouders) kunnen tekenen. De felicitatiekaarten worden als kraamcadeautje meegenomen naar de kinderboerderij. De leerlingen schrijven hun naam op de voorkant en hangen de kaartjes aan een touwtje om hun nek, zodat deze tijdens het introductiegesprek op de kinderboerderij als naamkaartje kunnen fungeren. Later worden deze kaartjes dan als kraamcadeau bij de stallen gehangen. De dieren op de kaarten kunnen eventueel ook gebruikt worden om zes groepjes te maken, bijvoorbeeld de kalfjes, kuikens, biggetjes, geitenlammetjes, schapenlammetjes en veulentjes. In dat geval kiest ieder (tafel)groepje (en niet iedere leerling apart) een dier. 

Afsluiting (±10 min) 
De geboortekaartjes worden bekeken en besproken. 

Digitale suggestie 
Lente (20 min - bron:YouTube - Filmpje over de lente waarin de geboorte van dieren aan bod komt.) 



Verwerkingsactiviteit

Doel: Aan het einde van de verwerkingsopdracht hebben de leerlingen het geleerde in de praktijk gebracht.

Benodigdheden: 
Bij lessuggestie ‘Op de boerderij’

Bij lessuggestie ‘Kikkervisjes in de klas’

Werkwijze:
Lessuggestie ‘Op de boerderij’
Opdracht waarbij de kinderen langs verschillende dieren gaan en bekijken of ze uit een ei of buik komen en wat ze eten. Met een opdrachtvel en stickers plakken de kinderen de stickers bij het goede antwoord. U kunt langer op de kinderboerderij blijven en deze opdracht aansluitend op de les ‘Beschuit met muisjes’ uitvoeren. Deze opdracht kan ook op worden uitgevoerd.

Lessuggestie ‘Kikkervisjes in de klas’
Kinderen kunnen het proces van de metamorfose van kikkers van het begin tot (bijna) het eind volgen.
In de bijlage ‘Kikkervisjes in de klas’ staan regels en aanwijzingen voor de verzorging van kikkerdril en kikkervisjes voor educatieve doeleinden. Daarbij zit ook een bouwplaat van een kikkervisje, die je kunt ombouwen tot kikker. Met splitpennen kun je er onderdelen aanzetten en afhalen.

Extra suggestie:
U kunt het prentenboek ‘Kikkervisjes’ van Bartlett (interactief) voorlezen en de leerlingen het verhaal zelf na laten spelen/vertellen met behulp van een verteltafel. Vooral bij taalzwakke leerlingen is dit een hulpmiddel om de begrippen die in de les ter sprake komen te laten beklijven. Op de verteltafel staan allerlei materialen die met het verhaal te maken hebben, die de kinderen daarbij kunnen gebruiken. Ook kunnen ze zelf attributen knutselen die een plek krijgen op de verteltafel (bv, kikkerdril, waterplantjes)

Naast kikkervisjes in de klas is het ook mogelijk vlinders in de klas te houden. Voor meer informatie hierover: www.vlinderstichting.nl. Een ander alternatief is meelwormen in de klas.

N.B. Dieren in de klas? Houd rekening met het dierenwelzijn! Ook kikkervisjes, vlinders en meelwormen verdienen een aandachtige en respectvolle verzorging. Heeft u vragen over de verzorging, dan kunt u te alle tijden contact opnemen met een educatief specialist van uw kinderboerderij.

Lessuggestie ‘Natuurwandeling maken’
Als vervolg kunt u met de klas een lentewandeling maken om te kijken wat er allemaal nog meer aan jong leven te vinden is. Vooral (nestelende) vogels zijn overal volop te zien. Hier valt van alles over te ontdekken: waarom maken vogels nesten, waarom doen ze dat in de lente, blijven de jonge vogeltjes op het nest of niet, wat eten ze? Aandacht voor schutkleuren, waarom zou het vrouwtje zo onopvallend zijn? Waarom broedt de vogel ook alweer op het ei, wat gebeurt er binnen in het ei?

Bestanden bij dit materiaal:

Beschuit met muisjes - Felicitatiekaart.pdf
Beschuit met muisjes - Kikkervisjes in de klas.pdf
Handleiding Beschuit met muisjes.pdf
Lesbrief Beschuit met muisjes.pdf

[sluiten]