In de sloot, uit de sloot

Ter voorbereiding voor de les op locatie kunt u een introductiefilmpje kijken en een associatiespel doen. De leerlingen weten hierdoor aan het einde van de activiteit wat het onderwerp van de les is en ze hebben verwachtingen geformuleerd ten aanzien van de les. Ook ontdekken ze de namen van een aantal slootdieren.



Voorbereidende activiteit

Doel: Aan het einde van de voorbereidende activiteit weten de leerlingen dat het onderwerp van de les ‘Het leven in een sloot’ is en hebben ze verwachtingen geformuleerd ten aanzien van de les. De leerlingen ontdekken de namen van een aantal slootdieren.

Benodigdheden:

Werkwijze:
Tijdens deze activiteit spelen de leerlingen een associatiespel en bekijken een introductiefilmpje op het digibord. Aan de hand van het filmpje volgt een onderwijsleergesprek met de leerlingen.

Associatiespel (15 minuten)
Maak een kring. U geeft het woord ‘sloot’ en vraagt de leerlingen om de beurt een woord op te noemen waar zij aan denken bij het woord ‘sloot’. Ieder woord mag maar 1x worden gezegd. De leerlingen moeten dus goed luisteren. De laatste leerlingen hebben het heel moeilijk, want veel woorden zijn al gezegd. Zij moeten extra goed na denken. Door deze oefening ontdekt u meer over de voorkennis van  de leerlingen.

Filmpje (15 minuten)
Bekijk het filmpje over slootdiertjes. Eventueel zou u het associatiespel na het filmpje nog een keer kunnen spelen om te kijken hoeveel langer jullie het nu kunnen spelen.

Onderwijsleergesprek (10 minuten)
Naar aanleiding van het filmpje kan een onderwijsleergesprek gevoerd worden. Een aantal vragen die u kan stellen aan de groep:

Extra: woorden/begrippen die aan bod kunnen komen
de sloot, de slootdiertjes, het schepnet, de emmer, het slootonderzoek, de geelgerande watertor, de waterspin, de vis, de kieuwen
de poelslak, het insect, de schaatsenrijder, de larve, de muggenlarve, het bootsmannetje, de libelle



Verwerkingsactiviteit

Suggestie 1: Werken met de meegekregen slootkaart
De leerlingen gaan in de eigen (school)omgeving een sloot bekijken met behulp van de zoekkaarten die de leerlingen hebben gekregen tijdens de les op het lescentrum. Door zelf met de leerlingen te gaan vissen rondom de school kunnen de leerlingen verschil zien tussen de sloten en misschien de conclusie trekken dat de ene sloot fijner is voor waterdieren dan een andere sloot. Slootvervuiling kan dan aan bod komen en eventueel besproken worden aan de hand van suggestie 3.

Suggestie 2: Kikkervisjes op school
De leerlingen bekijken hoe een waterdiertje zich ontwikkelt. Door het observeren van kikkervisjes leren de leerlingen dat de kikkervisjes zich ontwikkelen tot een kikker. Met voorbeelden (bv filmpjes) van andere waterdiertjes kan de ontwikkeling van andere waterdieren daaraan gekoppeld worden.

kikkerkinderen (15 min - bron: schooltv - Huisje Boompje Beestje)
waterdiertjes (15 min - bron: schooltv - Huisje Boompje Beestje)

Download ‘Kikkervisjes in de klas’ voor een uitgebreide beschrijving hoe u kikkervisjes in de klas moet verzorgen.

Suggestie 3: Schone sloot proef
De leerlingen ontdekken wat een vieze sloot met waterdiertjes kan doen. Met het proefje ontdekken de kinderen wat het effect van afwasmiddel is op het oppervlak van het water. Door een punaise op het oppervlak te laten drijven en daarna afwasmiddel aan het water toe te voegen, valt de punaise door het oppervlak heen en dwarrelt naar de bodem van het glas. Download ‘Schone sloot proef’ voor een uitgebreide beschrijving van het proefje.

Bestanden bij dit materiaal:

Handleiding In de sloot, uit de sloot.pdf
In de sloot uit de sloot - Kikkervisjes in de klas.pdf
In de sloot uit de sloot - Schone sloot proef.pdf
Lesbrief In de sloot, uit de sloot.pdf

[sluiten]