
Hieronder ziet u het aanbod Boerderij in de Kijker. Er zijn 3 resultaten gevonden.
Wat is er nodig om een liter melk te produceren? Klopt het wat er op een melkpak staat? Hoe lang blijven kalfjes bij de moeder? Wat krijgt een boer eigenlijk voor een liter melk? ‘CHECK JE MELKPAK’ is gericht op het zelf onderzoek doen op een melkveehouderij. Ze leren om een mening te vormen over diverse aspecten van een melkveehouderij.
Let op: Bijdrage voor educatieboer is €25,- voor de school, de andere €25,- wordt door BuitenWijs betaald.
Groep: groep 7 en 8
Thema: dieren, landschap, milieu, natuur, voeding
Doel: De leerlingen leren dat verschillende soorten melk afkomstig zijn van verschillende type melkveehouderijen en leren hierover een mening te vormen.
Uitvoering: Leerkracht, educatieboer en begeleiders
Tijd/duur: ca. 5 uur
Periode: maart t/m november
Lesvoorbereiding: Bekijk lesvoorbereiding
Het lesproject ‘De koeien van boer Jan’ is gericht op de beleving van de boerderij en de dieren. Het is opgebouwd als een eenvoudig verhalend ontwerp; een verhaallijn met een aantal sleutelvragen. De leerlingen krijgen een brief in de klas van Damisi, een meisje, en haar broertje uit Zuid-Afrika. Zij heeft een aantal vragen voor de leerlingen die zij gaan beantwoorden op de boerderij.
Groep: groep 3 en 4
Thema: dieren
Doel: De kinderen maken kennis met boerderijdieren en hun leefomgeving.
Uitvoering: boer(in) en leerkracht
Periode: maart t/m november
Lesvoorbereiding: Bekijk lesvoorbereiding
Wat heb jij gegeten? Is de eerste vraag die centraal staat in dit project. Een inventarisatie volgt met als uitkomst een heel palet aan voedselwaar. Maar waar komen onze voedselproducten eigenlijk vandaan? Van de supermarkt natuurlijk! Ja, en daarvoor? Om dat concreet te maken gaat de klas op bezoek bij een echt boerenbedrijf. Daar geen de leerlingen in groepjes op ontdekkingstocht en maken kennis met voedselproductie in al zijn facetten: de producten, de dieren, de werkzaamheden en de kringloop van gras tot melk. En natuurlijk vertelt de boer! Terug op school worden de ervaringen verwerkt en het project afgesloten met de vragen: 'Was deze boerderij een superboerderij? En de boer een superboer?
Groep: groep 5 en 6
Thema: dieren, landschap, voeding
Doel: De kinderen maken kennis met het boerenbedrijf, haar leefomgeving en haar producten.
Tijd/duur: ca. 5 uur
Lesvoorbereiding: Bekijk lesvoorbereiding