Leskisten onderbouw |
|
Alles voor een pannenkoek
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het lievelingseten van veel kinderen is een pannenkoek. Maar een pannenkoek bak je niet zomaar, daar komt heel wat bij kijken! Aan de hand van het boek ‘Alles voor een Pannenkoek’ van Eric Carle ontdekken de kinderen welke ingrediënten nodig zijn voor het bakken van een pannenkoek en waar die allemaal [...]
|
|
Niveau |
kleuters |
Locatie |
op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht, aanvullende activiteiten met (natuur-)ouders |
|
|
Bijenkorf met bijenpad
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Poppenspel 'Zoem de bij' is de startactiviteit bij het lesmateriaal dat verpakt zit in een echte bijenkorf. Met een bijenpad voor buiten en lesideeen met werkbladen voor het werken over bijen in de klas.
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Periode |
Voorjaar en zomer |
Uitvoering door |
Leerkracht en eventueel (natuur)ouders |
|
|
Boompje Groot
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Door zelf te kijken, te onderzoeken en materialen te verzamelen, ontdekken de leerlingen van alles over het leven ven een boom. Ze leren dat een boom er in elk seizoen anders uitziet. Met de leskist 'Boompje Groot' kun je zowel binnen als buiten aan de slag.
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Periode |
Het hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Instructiekaarten Moestuinen
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tuinieren met kinderen op school. Superleuk om te doen en het levert een schat aan leermomenten en ontdekkingen in de buitenlucht op. Dit is wat je ieder kind gunt! Maar soms lijkt de drempel om te tuinieren hoog. Hoe organiseer je het en hoeveel voorbereidingstijd kost het? Weet je wel genoeg [...]
|
|
Niveau |
onder-, midden-, bovenbouw |
Locatie |
schooltuin |
Periode |
maart t/m juni |
Uitvoering door |
Leerkracht (met natuurouders). Bovenbouwleerling kan zelfstandig aan de slag. |
|
|
Koekist
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
De koe en andere boerderijdieren, daar gaat deze leskist over. De leerlingen komen te weten wat een koe eet en waar haar meilk naar toe gaat. Verpakt in een kistje in de vorm van een koe, dus een leuke binnenkomer in de klas.
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Het hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Lieveheersbeestjes - kleuterkistje
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Lieveheersbeestjes, wie is er niet verliefd op deze rode kevertjes? Een eerste kennismaking voor kleuters met natuurbeleving waarbij dit diertje de leidraad is. Boekjes, puzzels, domino en memorie allemaal met het onderwerp lieveheersbeestje.
|
|
Niveau |
peuters/kleuters |
Locatie |
Op school |
Periode |
Voorjaar, zomer |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Onderwaterkleed
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wat leeft er onderwater? En wat op het strand? Met dit onderwaterkleed kunnen peuters en kleuters dit gaan ontdekkent! Het kleed bestaat uit twee delen; een strandkleed bovenop en onderop het blauwe onderwaterkleed. Je kunt het kleed op verschillende manieren gebruiken. Leg het op de grond of laat de kinderen het [...]
|
|
Locatie |
op school |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Paddenstoelen - kleuterkistje
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op een grote paddenstoel, rood met witte stippen...Kleuters leren de wereld van paddenstoelen kennen en ontdekken waar ze paddenstoelen kunnen vinden. Met puzzels, houten bordjes voor een pad met opdrachten, vormpjes, knuffels en boekjes.
|
|
Niveau |
Peuters, kleuters |
Locatie |
Op school, veldwerk in de schoolomgeving of het bos |
Periode |
Najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, het opdrachtenpad met hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Pieter de Pier
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
In de klas maar vooral ook buiten kennis maken met Pieter de Pier en zijn vriendjes de bodemdieren zoals pissebed, duizendpoot en slak. Met de pop Pieter ontdekken de kinderen wat een worm wel en niet lust of eigenlijk: wat hoort in de natuur en wat niet!
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Op school en in de schoolomgeving |
Periode |
Het hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht en eventueel natuurouders |
|
|
Sam de Waterman (nieuw)
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Water drinken is normaal en lekker! Het project Sam de Waterman heeft als doel kinderen op een speelse manier te stimuleren om water te drinken. Centraal in dit project staat het Sam-voorleesboek. Een aantal keer per week drinken jullie klassikaal water, bijvoorbeeld tijdens de ochtendpauze. Tijdens dat moment lees je voor [...]
|
|
Niveau |
kleuters |
Locatie |
op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Slakken - kleuterkistje
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Slakken sloom? Helemaal niet! Met dit kistje maken de leerlingen kennis met het leven van de slak. Hoe zien ze er uit? Hoe bewegen ze zich eigenlijk voort? Laten ze sporen achter? Waar wonen ze? En hoe maak je een logeerhuisje voor een slak?
|
|
Niveau |
Kleuters - onderbouw |
Locatie |
Op school, schoolomgeving |
Periode |
Voorjaar - zomer - herfst |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Strand: het Bonte Pietenpad
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het Bonte Pietenpad is een kleuterpad voor op het strand. Vooraf in de klas wordt het verhaal van Bonte Piet de scholekster voorgelezen. Het pad bestaat uit 10 opdrachtbordjes van Bonte Piet met opdrachten over o.a. zoet en zout, het landschap, de scholekster en andere dieren van het strand. [...]
|
|
Locatie |
Op het strand |
Periode |
Voorjaar en zomer |
Uitvoering door |
Leerkracht m.b.v. (natuur)ouders |
|
|
Vertelkist ´Ye & Bo maken het groener!´ (nieuw)
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Hittestress, wateroverlast, biodiversiteit, klimaatadaptatie…..allemaal ingewikkelde termen, zeker voor jonge kinderen. Klimaatverandering en klimaatadaptatie is de realiteit waar we allemaal mee te maken hebben of krijgen. Met het boek “Ye & Bo maken het groener!” en de bijbehorende vertelkist ga je samen met leerlingen leerzame en actieve activiteiten uitvoeren in de klas en op het [...]
|
|
Niveau |
Peuters en kleuters |
Locatie |
op school |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Vertelkist: Ye en Bo barsten van de energie!
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Energie is overal om ons heen. Gerdien Janse schreef een prentenboek voor jonge kinderen waarin begrippen als energiebesparing en duurzame energie in begrijpelijke taal wordt uitgelegd. De vriendjes Ye en Bo zoeken in Zeeland waar energie wordt opgewekt. Ze ontdekken windmolens, zonne-energie en getijdenenergie.
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Het hele jaar |
|
|
Vlinderpad met Rupsje Nooitgenoeg
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een leskist over vlinders voor de onderbouw met Rupsje Nooitgenoeg in de hoofdrol. Ideeen en tips om met de klas naar buiten te gaan, werkbladen, de vlindertuin en informatie over het houden van koolwitjes in de klas!
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
In de buurt van de school |
|
|
Vogels: Jop vindt een veer
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Jop vindt in de tuin van de buurvrouw een veertje. Van wie is die? Dat is de aanleiding voor leuke verschillende opdrachten over het thema vogels in je eigen omgeving. In de leskist zijn allerlei materialen te vinden zoals een vogelnestje met eieren, zandstempels om pootafdrukken te maken, een voederhuisje, [...]
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Op en rondom school |
Periode |
Het hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Leskisten bovenbouw |
|
Een Dijk van een Kreek
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Lessen over natuur, geschiedenis en techniek (dijken) bij de vier Walcherse kreken die bij de inundatie in 1944 zijn ontstaan. De kreken liggen verspreid over heel Walcheren, dus elke school heeft er wel één in de nabije omgeving. Ter plaatse de natuur beleven en iets te weten komen over de strijd [...]
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Bij één van de Walcherse kreken |
Periode |
Voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
De leerkracht m.b.v. (natuur)- ouders |
|
|
Energie: tegen-de-wind-in auto´s
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Uitvinder Kees Groot bedacht een auto van Lego die tegen de wind in kan rijden. Hoe? Daar kom je zelf achter met dit lesmateriaal. Na het zien van een kort introductiefilmpje bouwen de leerlingen in groepjes zo'n 'tegen-de-wind-in' auto. Er is materiaal voor 6 auto's. En dan: wind maken en racen [...]
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Het hele jaar |
|
|
Energie: Zon, wind en aardwarmte
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Windenergie kan je vangen en dat laat de lamp branden:mooi! Maar waar zet je de windmolnes neer? Zon wordt door zonnepanelen in elektriciteit omgezet. Maar hoe schuin moeten ze op je dak staan? En als je dak niet op het zuiden ligt, wat dan? Aardwarmte [...]
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Uitvoering door |
De leerkracht, eventueel m.b.v. (natuur)ouders |
|
|
Instructiekaarten Moestuinen
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tuinieren met kinderen op school. Superleuk om te doen en het levert een schat aan leermomenten en ontdekkingen in de buitenlucht op. Dit is wat je ieder kind gunt! Maar soms lijkt de drempel om te tuinieren hoog. Hoe organiseer je het en hoeveel voorbereidingstijd kost het? Weet je wel genoeg [...]
|
|
Niveau |
onder-, midden-, bovenbouw |
Locatie |
schooltuin |
Periode |
maart t/m juni |
Uitvoering door |
Leerkracht (met natuurouders). Bovenbouwleerling kan zelfstandig aan de slag. |
|
|
Isolatie
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met deze leskist ‘Isolatie’ isoleren de leerlingen zelf een mini-huis en ontdekken welke mogelijkheden er allemaal zijn om een huis te isoleren. Welk resultaat leveren de isolatiemaatregel op? Experimenteren maar!
|
|
Locatie |
op school |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Natuur rond de Oosterschelde of zeedijk
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het grootste Nationaal Park van Nederland omvat veel water, maar ook inlagen, strandjes, kunstmatige rotskusten/dijken en schorren en slikken. Er leven onder én boven water zeer veel soorten dieren en planten. De leskist vol met stoere veldwerktassen is vooral bedoeld om deze vier belangrijkste biotopen van het park te onderzoeken! In de [...]
|
|
Locatie |
Voorbereiding / verwerking op school, veldwerk op strandjes rond de Oosterschelde. |
Periode |
van half april tot half oktober |
Uitvoering door |
leerkrachten en (natuur)ouders |
|
|
Ondersteboven van de Zeeuwse bodem
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Waaruit bestaat onze Zeeuwse bodem en hoe is het landschap ontstaan? Welke dieren leven in de bodem? Waar vind je sporen uit de geschiedenis? Ontwikkeld door IVN voor het Zeeuws Jaar van de Bodem, met binnenopdrachten en buitenopdrachten die je in de directe omgeving van de school kunt doen.. [...]
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Uitvoering door |
De leerkracht, hulp van (natuur)ouders is gewenst. |
|
|
Oosterschelde Bingo
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bingospel met als thema de Oosterschelde.
|
|
Periode |
het hele jaar |
|
|
Oosterschelde Levend Stratego
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Levend stratego is één van de leukste buitenspellen die er zijn. Het is een actief spel waarbij de deelnemers ‘jagen’ op elkaar, de vlag moeten verdedigen, sluipen en leren goed (en vooral tactisch) samen te werken. Bij het Oosterschelde Stratego moeten de deelnemers in een vooraf afgesproken gebied de vlag [...]
|
|
Locatie |
op strand of veldje in de buurt |
Uitvoering door |
leerkracht of begeleiders |
|
|
Vogels
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Vogels kijken met een verrekijker of een voedertafel maken op het schoolplein waardoor verschillende vogels van dichtbij te bewonderen zijn. Met behulp van verschillende spellen, boeken, cd's en/of dvd's ontdekken de leerlingen de verschillende vogelsoorten en leren deze (her)kennen.
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Watch: Brak water
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Brak water....daar heeft Zeeland genoeg van. Wat is brak water eigenlijk? Hoe komt het dat water brak kan zijn en kun je dat ook meten? Welke planten en dieren leven er? En zijn dat dezelfde als in de vijver of in de zee? Een kist vol materialen om het brakke water te [...]
|
|
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht en (natuur)ouders |
|
|
Wees wijs met water
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze leskist is samen met het waterschap ontwikkeld en sluit prima aan bij een bezoek aan de waterzuivering. Waterkringloop, drinkwater en afvalwater komen aan de orde. De leerlingen ontdekken dat schoon zoet water onmisbaar en schaars is, zowel dicht bij huis als wereldwijd.
|
|
Locatie |
Op school of op locatie |
Uitvoering door |
Leerkracht eventueel samen met natuurouder. |
|
|
Wieren
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Zeewier is een oerplant, het bestond al in de tijd van de dinosauriërs. Het is de voorouder van alle planten die we kennen. En om het nog wat ingewikkelder te maken: zeewier is eigenlijk geen plant, maar een soort alg. De verschillende soorten zeewier hebben de mooiste namen, zoals gezaagde zee-eik, slijmerige drakentong en [...]
|
|
Locatie |
op school, maar nog leuker als jullie ook naar water toegaan! |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Zeehonden in de Zeeuwse Delta
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wie heeft ze nog niet gezien, de zeehonden in onze Zeeuwse Delta. Een zeer dankbaar onderwerp voor leerlingen uit groep 7 en 8 om mee aan de slag te gaan. Na een gezamenlijke start gaan de leerlingen in groepjes een eigen opdracht uitvoeren en verdiepen zich in het leven van [...]
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Zwerfvuil
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Zwerfvuil: het is letterlijke en figuurlijk dicht bij huis te vinden. Naast informatie over recyclen, composteren, verbranden, storten, gevaarlijk afval, plastic afval en verpakkingen, wordt ook aandacht besteed aan nadenken over eigen gedrag. Bovendien kunnen de leerlingen zelf de handen uit de mouwen steken bij een opruimactie!
|
|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op school, opruimacties in de schoolomgeving of op een stuk strand. |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht. Bij een opruimactie is de hulp van (natuur-)ouders handig. |
|
|
Losse materialen |
|
Aquariumbak
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Handig om te lenen bij bijvoorbeeld de leskist 'Water Leeft!' of 'Zee en Strand'.
|
|
|
|
Bodem.nu - Lespakket
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
De handleiding Bodem.nu! bestaat uit 4 delen: - Mo-Mo in de bodem groep 1/2
- Bodemwerk groep 3/4
- Bodemmonsters en bodemschatten groep 5/6
- Bodemreizen groep 7/8
Elk deel begint met het nieuwsgierig maken van de kinderen naar het onderwerp en eindigt met enige vorm van presentatie. In alle vier de delen onderzoeken de leerlingen de volgende vragen, [...]
|
|
Niveau |
Groep 1 t/m 8 |
Locatie |
Schoolomgeving |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Kookpot
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze ketel kan boven een vuurtje worden gehangen en is zo groot dat er soep voor de hele klas in past! Je leent de kookpot uiteraard incl een driepoot waaraan je 'm kan ophangen. Leuk om te reserveren bij het Wintergroentenpakket: in februari is het er weer!
|
|
|
|
Losse materialen
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Hebt u meer dan 25 leerlingen in uw klas zitten dan kunt u extra losse materialen lenen. Of als de leskist die u wilt gebruiken al door een andere school geleend is. Schepnetten, loeppotjes, pincetten, zoekkaarten, handloepjes, zeefjes, witte bakken, emmers etc. Alles om een veldwerkactiviteit te doen slagen. [...]
|
|
|
|
Schepnetten
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Lekker slootje prutten met een schepnet, voor groot en klein!
|
|
Periode |
niet in de winter |
|
|
Vaartocht Ontdek de Oosterschelde
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Informatie voor scholen die al een vaartocht over de Oosterschelde hebben afgesproken. In deze map: handleiding en achtergrondinformatie voor de begeleiders en leerlingenboekjes om te kopiëren en te gebruiken op het schip.
|
|
Periode |
3 weken |
|
|
Zwerfafval: Grijpers
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
|
|
Locatie |
Rondom school |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Overige |
|
IVN Natuurkoffer voor ouderen
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het is bekend dat natuuractiviteiten een positieve invloed hebben op de gezondheid van ouderen. Met uitzicht op de natuur komen mensen tot rust. De koffer zit boordevol ideeën om ouderen een 'groen' uitje te geven zonder de deur uit te gaan. Een IVN vrijwilliger komt langs met deze koffer en brengt [...]
|
|
Locatie |
In het zorgcentrum |
Uitvoering door |
IVN vrijwilliger of natuurgids |
|
|
Klimaat: Watertafel
|
|
Omschrijving |
Hoe houden we droge voeten als er weer eens een hoosbui is? Zelf een regenbui veroorzaken en daarna oplossingen bedenken: want waar laten we het vele water? Experimenteer met de materialen bij deze tafel. Verwissel bijvoorbeeld de betonnen oprit voor waterdoorlatende bestrating en zie wat er gebeurt! [...]
|
|
Niveau |
8-88 |
Locatie |
In de klas maar ook op b.v. het stadskantoor te gebruiken |
|
|
Moestuinieren Materialenkist (nieuw)
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tuinieren met kinderen op school. Superleuk om te doen en het levert een schat aan leermomenten en ontdekkingen in de buitenlucht op. Dit is wat je ieder kind gunt! Dan is het ook handig als je voldoende materialen hebt waarmee de leerlingen in de tuin aan de slag kunnen. Heel veel plezier [...]
|
|
Locatie |
moestuin van school |
Uitvoering door |
leerkracht i.s.m. moestuincoach |
|
|
Oosterschelde Bingo
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bingospel met als thema de Oosterschelde.
|
|
Locatie |
op school of tijdens kamp |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Smaaklessen
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Smaaklessen is een uniek lesprogramma over eten en smaak voor groep 1 t/m 8 van de basisschool. Het beleven van voedsel staat centraal. Door Smaaklessen krijgen kinderen flink wat kennis over eten én ervaring met gezond en duurzaam kiezen. Met vernieuwde docentenhandleiding versie 2017. Thema’s Het lesmateriaal voor elke groep is onderverdeeld [...]
|
|
Niveau |
onderbouw middenbouw bovenbouw |
Locatie |
op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|