Leskisten |
|
Afhaalrestaurant Fitfood (verhalend ontwerp)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerkracht vertelt aan de leerlingen over een gezin dat terugkomt van vakantie. Het gezin wil snel nog wat eten en besluit bij een afhaalrestaurant iets op te halen. Ze hebben zin in gezond eten, maar dat is niet zo eenvoudig. De meeste afhaalrestaurants houden niet zoveel rekening met gezonde [...]
|

|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Afvalluh!
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Hoeveel afval produceren alle mensen in de gemeente waar ik woon? Dit is de start vraag van deze lessenserie. En hoeveel klaslokalen kun je daarmee vullen is een geweldige rekensom! En dan is het niet meer zo moeilijk om te zien dat dit wel een probleem is! Daarna ontdekken de [...]
|

|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
school en schoolomgeving |
Periode |
hele jaar |
|
|

Alles voor een pannenkoek
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een pannenkoek bak je niet zomaar. Daar komt heel wat bij kijken. Aan de hand van het boek `Alles voor een pannenkoek` van Eric Carle krijgen de leerlingen te zien waar alle ingrediënten voor het bakken van pannenkoeken vandaan komen. Daarna gaan ze zelf aan de slag om graan te [...]
|

|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
School |
Periode |
Het hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Anders is leuk
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Uit een krokodillennest komt een diertje: Anders. Anders is anders dan alle andere dieren die hij tegen komt. Hij is een kameleon, die zo goed verstoppertje kan spelen! Deze leskist gaat over hetzelfde en anders zijn. Ofwel over biodiversiteit rond de school. Over de verschillen en overeenkomsten tussen planten en [...]
|

|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
school en schoolomgeving |
|
|
Aquarium zoekt Boots en Co
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Er hangt een advertentie in de klas: 'Aquarium zoekt Boots en Co'. De leerlingen richten een aquarium in voor waterdiertjes. In de schoolomgeving vangen de leerlingen het bootsmannetje en andere waterdiertjes die zij op naam brengen, zodat ze een ‘smoelenboek’ van de woongroep kunnen maken. Ook onderzoeken de leerlingen de voortbeweging, [...]
|

|
Niveau |
groep 5 & 6 |
Locatie |
school en schoolomgeving |
Periode |
april t/m oktober |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders |
|
|
Bezige bijen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De honingbijen vormen een boeiend volkje. Het is de moeite waard om ze eens beter te bestuderen. Wat doen de verschillende soorten bijen allemaal? Wat heeft de bij daarvoor nodig? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de bij het buiten naar zijn zin heeft? De leerlingen volgen de ontwikkeling van [...]
|

|
Niveau |
groep 5 & 6 |
Locatie |
school |
Periode |
maart t/m oktober |
Uitvoering door |
leerkracht en imker is mogelijk; contact Ardine Korevaar 030-6375711/06-41482926 |
|
|
Circulair ontwerpen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In twee activiteiten ontdekken leerlingen wat circulair ontwerpen is. Circulair is kort gezegd: als de grondstoffen van een product steeds opnieuw gebruikt kunnen worden. In deze lessen worden vaardigheden van ontwerpend leren aangeleerd. In de eerste activiteit ontwerpen en maken de leerlingen met papier of karton oplossingen voor problemen. De verschillende groepjes [...]
|

|
Niveau |
groep 7 & 8 |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
De Gamer en de Ballerina
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Dit lespakket gaat over de relatie tussen voeding en beweging. Leerlingen worden gestimuleerd om gezonde keuzes te maken. Door de gamer en de ballerina te helpen, leren de leerlingen over de spiijsvertering, schijf van 5 en de energiebalans. Lessen over lekker en gezond eten en bewegen.
|

|
Niveau |
Groep 6-8 |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
De Verdwaalde Boom
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Via de wind komt een zaadje op het schoolplein terecht. Het wordt opgeraapt en in de grond gestopt. Dan groeit er een boom uit. Deze boom is verdwaald. De leerlingen gaan aan de hand van het verhaal in de schoolomgeving op zoek naar de verdwaalde boom. In de lessen ontdekken [...]
|

|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
school en schoolomgeving |
Periode |
maart t/m november |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
De wereld op je bord
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerlingen ontdekken waar tien producten die ze vaak eten vandaan komen (Tropen) en hoe ze groeien. De leerlingen onderzoeken in elk groepje één product. Ze verdiepen zich hierbij ook in de arbeidsomstandigheden van de boeren. Tijdens de derde les spelen de leerlingen winkeltje en verkopen ze producten aan elkaar. [...]
|

|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
school |
Periode |
h |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Dorstlessen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Na een prikkelende start wordt er thuis een onderzoek gedaan. De resultaten van het thuisonderzoek worden besproken en de gevarieerde opdrachten geïntroduceerd en uitgelegd. Daarna voeren de leerlingen verschillende opdrachten (op basis van meervoudige intelligentie) uit en vindt ook de afsluiting plaats. De leerlingen krijgen inzicht in de wijze waarop [...]
|

|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
school |
Periode |
hele jaar |
|
|
Drijven en zinken met Jip en Janneke
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het verhaal over Jip & Janneke wordt verteld: Eerst drijft de hoed nog Daarna zinkt de hoed! De leerlingen onderzoeken welke voorwerpen en materialen drijven en welke zinken. Als zij weten hoe het komt dat een voorwerp blijft drijven, dan gaan ze daarna bedenken hoe zij een bootje kunnen laten [...]
|

|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
school |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Energiek
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leskist Energiek gaat over zuinig omgaan met energie en om het gebruiken van duurzame energiebronnen. In les 1 maken de leerlingen kennis met de begrippen duurzame energie, duurzaam energiegebruik en het broeikaseffect. In les 2 ontmoeten de leerlingen Jan en Margot. Margot ziet meer de voordelen en Jan ziet [...]
|

|
Niveau |
Groep 7 en 8 |
Locatie |
school |
Periode |
Het hele jaar door |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Fossielen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met bv. een mammoetkies of een haaientand uit de leskist gaan leerlingen op onderzoek uit. Zij stellen zichzelf vragen over deze fossielen en zij proberen ook zelf het antwoorden te vinden. Zij krijgen hulp bij het zoeken naar de antwoorden via u en door de informatie uit het leesboekje te [...]
|

|
Niveau |
groep 7+8 |
Locatie |
school |
Periode |
het hele jaar door |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Hap en stap GGD
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Primair zijn ouders natuurlijk verantwoordelijk voor de opvoeding en het aanleren van een gezonde leefstijl. Maar ook scholen kunnen een belangrijke functie vervullen bij het stimuleren van kinderen om van jongs af aan gezond te eten en voldoende te bewegen. Zo zijn de manieren waarop de basisschool omgaat met overblijven, [...]
|

|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Help de kerkuilenwerkgroep
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Hulp gevraagd door de regionale kerkuilenwerkgroep! De werkgroep wil graag advies van de leerlingen over hoe ze de kerkuilen op boerderijen het beste kunnen helpen. Door het uitpluizen van braakballen komen leerlingen van alles te weten over de kerkuilen. Het is verbazend wat er allemaal in een braakbal te vinden [...]
|

|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
school |
Periode |
hele jaar |
|
|
Kabouters
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In elk jaargetijde wijzen de kabouters de weg door de natuur in de eigen schoolomgeving. Door allerlei opdrachten uit te voeren maken de leerlingen kennis met planten, bloemen, bomen en kleine beestjes om hen heen. De kabouters zijn bevriend met alle dieren en leven in en tussen de planten. De [...]
|

|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
school en schoolomgeving |
Periode |
hele jaar, behalve opdrachtje met bodemdiertjes |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Koos Konijn
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Koos (handpop) is een wild en beetje schuw konijn. Hij komt een tijdje in de klas logeren, omdat hij nieuwsgierig is naar het leven van een tam konijn. De leerlingen gaan samen met handpop Koos op ontdekkingstocht naar het leven van het tamme konijn. Zo leren de leerlingen verschillen en [...]
|

|
Niveau |
groep 3 & 4 |
Locatie |
school + schoolomgeving/ gymzaal |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht & ouder |
|
|
Kriebelpoten
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Poes Lika uit het prachtige prentenboek ‘Kriebelpoten’ gaat een vlieg achterna. Zo komt zij in ruimtes in en om het huis allerlei dieren tegen. Langpootmuggen, fruitvliegjes, maar ook koolmezen en de mol. De leerlingen gaan naar buiten op zoek naar kleine dieren en werken er in de klas op allerlei [...]
|

|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
lokaal en schoolomgeving |
Periode |
maart t/m oktober |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Mondgezondheid GGD
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een blijvend gebit gaat een leven lang mee. Kinderen poetsen hun tanden en kiezen meestal niet vanzelf. Als ze leren hun melkgebit goed te verzorgen, zullen ze dat vaak ook met hun blijvend gebit doen. Met behulp van de leskist mondgezondheid kunt u aandacht besteden aan mondgezondheid. In de leskist [...]
|

|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Op avontuur met je zintuigen!
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tante Door, de buurvrouw van de school, gaat op vakantie. Elke dag stuurt ze de leerlingen een kaart met daarop een verhaal over wat ze heeft beleefd. Tante Doors belevenissen draaien om de zintuigen. Haar kaarten sluiten daar op aan. Tante Door moedigt de leerlingen aan ook in hun eigen [...]
|

|
Niveau |
Groep 3, 4 |
Locatie |
school en schoolomgeving |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Opgeruimd houdt netjes
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In het verhaal Onbegonnen werk hebben de twee schoolmuizen het goed: er wordt niet goed opgeruimd en er is genoeg te smikkelen. Maar dat wordt anders! Samen met de leerlingen komt er een plan voor het opruimen! In het verhaal over Willem, de lopende afvalbak, wordt het buiten opgeruimd. En [...]
|

|
Niveau |
Groep 3 + 4 |
Locatie |
School + schoolomgeving |
Periode |
Het hele jaar door |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|

Oud papier, nieuw papier
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Oud papier gooi je natuurlijk in de papierbak. En dan haalt de gemeente het op of wordt het bij een sportvereniging gebracht, maar wat gebeurt er met dit papier? Hoe ziet de papierkringloop eruit? Met de materialen uit de leskist leren de leerlingen allerlei soorten papier kennen en leren zij [...]
|

|
Niveau |
Groep 5 + 6 |
Locatie |
School |
Periode |
Het hele jaar door |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders |
|
|
Pieter de Pier
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Pieter de Pier leeft van afval, daarvan maakt hij goede grond voor de planten. In zijn rondkruiptocht komt hij op school terecht en komt daar allerlei afval tegen; afval dat composteerbaar is en afval waarbij dat niet kan. Pieter kan niet alles eten. Spelenderwijs leren de leerlingen verschillende soorten afval [...]
|

|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
school + schoolomgeving |
Periode |
maart t/m oktober |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders |
|
|
Plasticsoep = linke soep!
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Na een introductie over plastic wordt het probleem van de plastic soep besproken. In de volgende les ontdekken de leerlingen hoe je zetmeel kunt aantonen en hoe je bioplastic kunt maken. In les 3 leren de leerlingen wat microplastics zijn en hoe je die aan kunt tonen in verzorgingsproducten. In de laatste les verwerken de [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
in de klas |
Periode |
het hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Relaties en sexualiteit GGD
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De basis van de leskist is het lespakket 'Relaties en Seksualiteit' waarmee leerkrachten aandacht kunnen besteden aan het thema Relationele en Seksuele vorming in groep 1 t/m 8. Het lespakket is opgebouwd uit 3 katernen bedoeld voor onder-, midden- en bovenbouw, waardoor geheel naar leeftijd en ontwikkelingsniveau lesgegeven kan worden. Kernthema's [...]
|

|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Smaaklessen groep 1 en 2
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Hoe ruikt een abrikoos? Durf je iets te proeven wat je nog nooit hebt gegeten? Hoe groeit een sperzieboon? En hoe maak je een lekker gezond broodje? Om deze vragen te beantwoorden gaan kleuters op ontdekkingstocht in de wereld van ons eten. Smaaklessen stimuleert kleuters om nieuwe smaken te proberen. [...]
|

|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
school |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Smaaklessen groep 3 en 4
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Proef je alleen met je tong? Wat gebeurt er als je iets proeft met een blinddoek om, terwijl je je neus dichtknijpt? Kun je dan nog herkennen welke groente je eet? Waarom is ontbijten zo belangrijk? En hoe maak je jam? Om deze vragen te beantwoorden gaan leerlingen op ontdekkingstocht [...]
|

|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Smaaklessen groep 5 en 6
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Waarom heeft je lijf meer aan een appel dan aan een reep chocola? Hoeveel eten verdwijnt er eigenlijk in de afvalbak? Waarom hoort een suikerspin niet in de Schijf van Vijf? Om deze vragen te beantwoorden gaan leerlingen op ontdekkingstocht in de wereld van ons eten. Door middel van proefjes [...]
|

|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Smaaklessen groep 7 en 8
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wie durft exotische soorten fruit en groente te proeven? Hoe zit het met eten en bewegen? Wat eet ik eigenlijk op een dag? Hoeveel suikerklontjes zitten er in een blikje cola? Wat is biologische landbouw en hoe maak ik een gezonde snack? Om deze vragen te beantwoorden gaan leerlingen op [...]
|

|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Topvogels
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Vogels zoals het roodborstje vrolijken onze leefomgeving op. Het roodborstje is het hele jaar in de tuin te zien. Het wekt dan ook verbazing op dat zij trekvogels zijn. In de zomer zijn er andere roodborstjes in uw tuin dan in de winter. In de eerste les gaat u met [...]
|

|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
school en schoolomgeving |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Vraag het de natuur! (Biomimicry)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Biomimicry is het nabootsen van ideeën uit de natuur om menselijke problemen op te lossen. Voorbeelden hiervan zijn het imiteren van een haaienhuid voor snellere zwempakken, haakjes van klittenbollen als inspiratie voor klittenband en het landingsgestel van een helikopter geïnspireerd op de poten van sprinkhanen. Dit lespakket gaat niet alleen over [...]
|

|
Niveau |
Groep 5 en 6 |
|
|
Waterkringloop
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Water is de basis van het leven op aarde, zonder water zou er geen leven zijn. Bijna overal is wel water te vinden; in de grond, in de lucht, in mensen, dieren en planten. Het regent water uit de lucht, steeds maar weer. Maar waar gaat regenwater precies heen? Raakt [...]
|

|
Niveau |
Groep 7 & 8 |
Locatie |
school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Weerbericht
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Als het weerbureau staakt tengevolge van het voortdurende commentaar op hun berichten, is er voor de leerlingen in de klas de uitdaging om zelf een weerbericht te maken. Daarvoor moeten zij natuurlijk wel temperatuur, windkracht en neerslag kunnen meten, de windrichting kunnen bepalen, de bewolking kunnen schatten en weten op [...]
|

|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
school en schoolomgeving |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Zijzoentje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Zij – Zoent - Je heet eigenlijk Liesje. Liesje is heel graag buiten en speelt veel in de natuur. Daar ontmoet zij allerlei dieren, zoals een egel, een eekhoorn en een vink. ‘s Avonds, in haar bed, droomt ze vaake over de natuur en de dieren. Het verhaal begint in [...]
|

|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Buitenlessen |
|
Check je melkpak
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Check jij wel eens je melkpak? is de centrale vraag die aan de leerlingen gesteld wordt. Klopt het wat er op een melkpak staat met de boerderij waar het vandaan komt? Dat onderzoeken de leerlingen bij deze drie lessen. Allereerst leren zij over wat er op een melkpak staat en [...]
|

|
|
|
De koeien van boer Jan
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Boerderij in de Kijker is een samenwerkingsverband voor alle basisscholen in de provincie Utrecht. Voor leerlingen uit de groepen 3 en 4 is er een compleet lesprogramma samengesteld voor op de boerderij: De koeien van boer Jan. Het lesproject ‘De koeien van boer Jan’ is gericht op de beleving van de [...]
|

|
Uitvoering door |
boer(in) en leerkracht |
|
|
Houten: Buitenles Eten en gegeten worden Nieuw Wulven (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met deze buitenles leren de leerlingen over de voedselkringloop. Het is eten en gegeten worden in de natuur. We gaan buiten de voedselkringloop lopen d.m.v. een groot bordspel. Vooraf worden de hoofdrolspelers duidelijk d.m.v. een les in de klas. Hiervoor gebruikt u de powerpoint uit het digitale lesmateriaal en spelen de leerlingen het [...]
|
|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
Nieuw Wulven, Houten |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders & vrijwilliger |
|
|
Houten: Buitenles Ribbeltje is zijn geheugen kwijt Natuurpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op het digibord zien de kinderen een plaat van Ribbeltje. Daaronder staat een mail van iemand die Ribbeltje heeft gevonden. Ribbeltje kroop door het bos en heeft een dennenappel op zijn kop gekregen. Nou is die zijn geheugen kwijt. Hoe is het om je geheugen kwijt te zijn? Je weet [...]
|

|
Niveau |
groep 3 & 4 |
Locatie |
Natuurpad Houten |
Periode |
voorjaar en najaar |
Uitvoering door |
leerkracht, ouders en NME medewerker |
|
|

Houten: Buitenles Robin Hood Nieuw Wulven
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Robin Hood moet vluchten naar het bos, maar vooraf wil hij weten of hij daar wel naar toe kan. Uw klas fungeert als een groep verkenners. Zij onderzoeken allerlei aspecten in het bos: Is er genoeg te eten? Zijn er gevaarlijke dieren? Is er genoeg materiaal om een hut van [...]
|

|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
Nieuw Wulven Houten |
|
|
IJsselstein: Buitenles Eten en gegeten worden IJsselsteinse bos
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met deze buitenles leren de leerlingen over de voedselkringloop. Het is eten en gegeten worden in de natuur. We gaan buiten de voedselkringloop lopen d.m.v. een groot bordspel. Vooraf worden de hoofdrolspelers duidelijk d.m.v. een les in de klas. Hiervoor gebruikt u de powerpoint uit het digitale lesmateriaal en spelen de leerlingen het [...]
|

|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
IJsselbos aan Noordijsseldijk IJsselstein |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders & vrijwilliger |
|
|

IJsselstein: Buitenles Kabouter Tuin Wijktuin Achtersloot & Groenvliet
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het verhaal van Kabouter Tuin wordt verteld aan de leerlingen. Vervolgens gaan de leerlingen naar de Wijtuin en ontmoeten daar kabouter Tuin. Kabouter Tuin wordt 100 jaar, maar heeft nog niks georganiseerd voor het feest. De leerlingen mogen hem helpen. Ze doen verschillende opdrachten in de moestuin.
|

|
Niveau |
groep 1&2 |
Locatie |
Wijktuin Achtersloot & Groenvliet |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders & vrijwilliger |
|
|
IJsselstein: Buitenles Ribbeltje is zijn geheugen kwijt Wijktuin Achtersloot & Groenvliet
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op het digibord zien de kinderen een plaat van Ribbeltje. Daaronder staat een mail van iemand die Ribbeltje heeft gevonden. Ribbeltje kroop door het bos en heeft een dennenappel op zijn kop gekregen. Nou is die zijn geheugen kwijt. Hoe is het om je geheugen kwijt te zijn? Je weet [...]
|

|
Niveau |
groep 3 & 4 |
Locatie |
Wijktuin Achtersloot, achter basischool De Brug in IJsselstein |
Periode |
voorjaar en najaar |
Uitvoering door |
leerkracht, ouders en vrijwilliger |
|
|

IJsselstein: Buitenles Robin Hood IJsselsteinse bos
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Robin Hood moet vluchten naar het bos, maar vooraf wil hij weten of hij daar wel naar toe kan. Uw klas fungeert als een groep verkenners. Zij onderzoeken allerlei aspecten in het bos: Is er genoeg te eten? Zijn er gevaarlijke dieren? Is er genoeg materiaal om een hut van [...]
|

|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
IJsselbos, Noord IJsseldijk, IJsselstein |
|
|
Lopik: Buitenles Eten en gegeten worden Oerlemansbosje (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met deze buitenles leren de leerlingen over de voedselkringloop. Het is eten en gegeten worden in de natuur. We gaan buiten de voedselkringloop lopen d.m.v. een groot bordspel. Vooraf worden de hoofdrolspelers duidelijk d.m.v. een les in de klas. Hiervoor gebruikt u de powerpoint uit het digitale lesmateriaal en spelen de leerlingen het [...]
|
|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
Oerlemansbosje Lopik |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders & vrijwilliger |
|
|

Lopik: Buitenles Kabouter Oer Oerlemansbosje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In het Oerlemansbosje vlakbij de rivier de Lek woont kabouter Oer. Het is een heel bijzonder bosje vol met planten en dieren. Kabouter Oer neemt de leerlingen mee door het bosje en samen beleven zij het seizoen.
|

|
Niveau |
groep 1&2 |
Locatie |
Oerlemansbosje Lopik |
Periode |
najaar |
|
|
Lopik: Buitenles Ribbeltje is zijn geheugen kwijt Oerlemansbosje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op het digibord zien de kinderen een plaat van Ribbeltje. Daaronder staat een mail van iemand die Ribbeltje heeft gevonden. Ribbeltje kroop door het bos en heeft een dennenappel op zijn kop gekregen. Nou is die zijn geheugen kwijt. Hoe is het om je geheugen kwijt te zijn? Je weet [...]
|

|
Niveau |
groep 3 & 4 |
Locatie |
Oerlemansbosje Lopik |
Periode |
voorjaar en najaar |
Uitvoering door |
leerkracht, ouders en vrijwilliger |
|
|

Lopik: Buitenles Robin Hood Oerlemansbosje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Robin Hood moet vluchten naar het bos, maar vooraf wil hij weten of hij daar wel naar toe kan. Uw klas fungeert als een groep verkenners. Zij onderzoeken allerlei aspecten in het bos: Is er genoeg te eten? Zijn er gevaarlijke dieren? Is er genoeg materiaal om een hut van [...]
|
|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
Oerlemansbosje Lopik |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders & vrijwilliger |
|
|

Nieuwegein, IJsselstein, Houten en Lopik: Buitenles Koning Poes op de IJsselstee
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Koning Poes is een avontuurlijke boerderijpoes en de kinderboerderij IJsselstee is haar thuis. Samen met Koning Poes beleven de leerlingen avonturen op de kinderboerderij en maken zij kennis met de dieren die daar wonen. Door verschillende kleine opdrachtjes komen de leerlingen veel te weten over boerderijdieren zoals de geiten, de [...]
|

|
Niveau |
groep 1&2 |
Locatie |
Kinderboerderij IJsselstee in Nieuwegein |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders & medewerker kinderboerderij |
|
|
Nieuwegein, IJsselstein, Houten en Lopik: Buitenles Koos Konijn op kinderboerderij de IJsselstee
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze buitenles hoort bij de leskist Koos konijn. Op de kinderboerderij kunnen de leerlingen al spelend ontdekken hoe konijnen er uit zien en hoe zij leven. Natuurlijk leren zij ook hoe zij zelf kunnen zorgen voor de konijnen en onderzoeken zij hoe goed er voor de konijnen gezorgd wordt. [...]
|

|
Niveau |
groep 3&4 |
Locatie |
Kinderboerderij IJsselstee in Nieuwegein |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders & medewerker kinderboerderij |
|
|
Nieuwegein: Buitenles Eten en gegeten worden Natuurkwartier
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met deze buitenles leren de leerlingen over de voedselkringloop. Het is eten en gegeten worden in de natuur. We gaan buiten de voedselkringloop lopen d.m.v. een groot bordspel. Vooraf worden de hoofdrolspelers duidelijk d.m.v. een les in de klas. Hiervoor gebruikt u de powerpoint uit het digitale lesmateriaal en spelen de leerlingen het [...]
|
|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
Natuurkwartier Nieuwegein |
Uitvoering door |
leerkracht & ouders & vrijwilliger |
|
|
Nieuwegein: Buitenles Ribbeltje is zijn geheugen kwijt Natuurkwartier
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op het digibord zien de kinderen een plaat van Ribbeltje. Daaronder staat een mail van iemand die Ribbeltje heeft gevonden. Ribbeltje kroop door het bos en heeft een dennenappel op zijn kop gekregen. Nou is die zijn geheugen kwijt. Hoe is het om je geheugen kwijt te zijn? Je weet [...]
|

|
Niveau |
groep 3 & 4 |
Locatie |
Natuurkwartier Nieuwegein |
Periode |
voorjaar en najaar |
Uitvoering door |
leerkracht, ouders en NME medewerker |
|
|

Nieuwegein: Buitenles Robin Hood Natuurkwartier
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Robin Hood moet vluchten naar het bos, maar vooraf wil hij weten of hij daar wel naar toe kan. Uw klas fungeert als een groep verkenners. Zij onderzoeken allerlei aspecten in het bos: Is er genoeg te eten? Zijn er gevaarlijke dieren? Is er genoeg materiaal om een hut van [...]
|

|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
Natuurkwartier Nieuwegein |
|
|
Superboerderij
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wat heb jij gegeten? Is de eerste vraag die centraal staat in dit project. Een inventarisatie volgt met als uitkomst een heel palet aan voedselwaar. Maar waar komen onze voedselproducten eigenlijk vandaan? Van de supermarkt natuurlijk! Ja, en daarvoor? Om dat concreet te maken gaat de klas op bezoek bij [...]
|
|
|
|