Curriculum Schooltuin

Eind 2020 zijn we begonnen met een kwaliteitstraject van ons schooltuinprogramma. Naar aanleiding van dit traject hebben wij in een curriculum ons programma beschreven, met de volgende visie in gedachte. Het nieuwe curriculum beschrijft onder andere 6 leerlijnen; Tuinieren, Ecologie & Biodiversiteit, Duurzaamheid en Klimaat, Gezondheid &Voeding, Leeromgeving en Andere vakken en Persoonlijke groei van het kind.

Het curriculum is geschreven in samenspraak met onze Educatief Medewerkers, en met leerkrachten van deelnemende scholen. Bij het opstellen van de leerdoelen is ook rekening gehouden met de PO doelen, die momenteel worden geactualiseerd.  

Op basis van dit curriculum nemen we ons programma zoals het wordt uitgevoerd onder de loep. We realiseren ons hierbij dat het opdoen van ervaringen in de buitenlucht van grote meerwaarde is voor de kinderen. Ook kunnen we op basis van ons curriculum nieuwe leermiddelen ontwikkelen. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van een nieuw schooltuinboek.

Nieuw schooltuinlogboek

De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan een nieuw schooltuinboekje. Vanaf januari 2024 werken we met dit nieuwe Schooltuin logboek. Het bevat nieuwe opdrachten die uitdagen tot onderzoekend leren. Daarnaast is er ruimte voor eigen inbreng van kinderen, zoals doe-het-zelf-opdrachten en een recepten-rubriek. Na het schooltuin-jaar krijgen de kinderen het boekje mee naar huis en wordt het hun eigen natuur-logboek.
Testjaar
2024 is nog een testjaar; we kijken wat beter kan en of de opdrachten werken. De wijzigingen en feedback verwerken we in een definitieve versie van het boekje. Dus kom je dit jaar met je klas naar de schooltuin? Jullie feedback is zeer welkom.

Visie op het schooltuinonderwijs:

  • Iedere leerling krijgt tijdens het jaarrond schooltuinprogramma de kans zijn of haar natuurtalent te ontdekken en zich te ontwikkelen met hoofd, hart en handen.
  • De leerlingen doen zoveel mogelijk zelf en leren daarmee de praktische vaardigheden van het tuinieren.
  • Plezier en beleving staan centraal en daardoor verdiepen zij hun relatie met de natuurlijke omgeving.
  • Zij doen via tuinieren kennis en inzichten op wat betreft ecologie en voeding en kunnen dit vertalen naar gezonde en duurzame keuzes voor zichzelf en de aarde.