Eind 2020 zijn we begonnen met een kwaliteitstraject van ons schooltuinprogramma. Naar aanleiding van dit traject hebben wij in een curriculum ons programma beschreven, met de volgende visie in gedachte. Het nieuwe curriculum beschrijft onder andere 6 leerlijnen; Tuinieren, Ecologie & Biodiversiteit, Duurzaamheid en Klimaat, Gezondheid &Voeding, Leeromgeving en Andere vakken en Persoonlijke groei van het kind.
Het curriculum is geschreven in samenspraak met onze Educatief Medewerkers, en met leerkrachten van deelnemende scholen. Bij het opstellen van de leerdoelen is ook rekening gehouden met de PO doelen, die momenteel worden geactualiseerd.
Op basis van dit curriculum nemen we ons programma zoals het wordt uitgevoerd onder de loep. We realiseren ons hierbij dat het opdoen van ervaringen in de buitenlucht van grote meerwaarde is voor de kinderen. Ook kunnen we op basis van ons curriculum nieuwe leermiddelen ontwikkelen. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van een nieuw schooltuinboek.
Nieuw schooltuinlogboek
De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan een nieuw schooltuinboekje. Vanaf januari 2024 werken we met dit nieuwe Schooltuin logboek. Het bevat nieuwe opdrachten die uitdagen tot onderzoekend leren. Daarnaast is er ruimte voor eigen inbreng van kinderen, zoals doe-het-zelf-opdrachten en een recepten-rubriek. Na het schooltuin-jaar krijgen de kinderen het boekje mee naar huis en wordt het hun eigen natuur-logboek.
Testjaar
2024 is nog een testjaar; we kijken wat beter kan en of de opdrachten werken. De wijzigingen en feedback verwerken we in een definitieve versie van het boekje. Dus kom je dit jaar met je klas naar de schooltuin? Jullie feedback is zeer welkom.
Ecologisch Burgerschap
Wist je dat je met natuureducatie kunt bijdragen aan het behalen van de kerndoelen voor burgerschap? Schooltuinen en Natuureducatie zet in op Ecologisch Burgerschap: basisschoolleerlingen leren hier hoe ze een verantwoordelijke burger van de planeet worden: hoe ze niet alleen respectvol omgaan met elkaar, maar met álle inwoners van de aarde: planten, dieren, insecten… Door een jaar lang te zorgen voor hun eigen tuintje bouwen ze een band op met natuur. Daarnaast doen ze duurzaamheidsvaardigheden op en hebben ze bovenal enorm veel tuinierplezier!
Om scholen te ondersteunen in hun burgerschapsopdracht hebben we een brochure ontwikkeld waarin onze visie op Ecologisch Burgerschap staat en die laat zien wat leerlingen bij ons leren wat betreft kennis, houding en vaardigheden. We denken dat op deze manier het schooltuinprogramma en overige natuureducatielessen geïntegreerd kunnen worden in het burgerschapsplan van de school. Op deze manier is natuureducatie niet iets dat boven op het curriculum komt, maar iets waarmee kerndoelen te behalen zijn.
Laten we samen elke leerling een schooltuin gunnen!